این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۳۸-۴۴
عنوان فارسی
بررسی اضطراب اجتماعی دربزرگسالان مبتلا به لکنت
چکیده فارسی مقاله
هدف: لکنت اختلالی حرکتی گفتار است که با علائمی مانند تکرار کلمات و هجاها، کشیدهتر گفتن بعضی آواها و یا قفلشدگی اندامهای گویایی هنگام تلفظ برخی صداها شناخته میشود. از آنجا که به نظر میرسد افراد مبتلا به لکنت تا حدی از اضطراب اجتماعی/ هراس اجتماعی رنج میبرند و با توجه به اثرات اضطراب اجتماعی بر افراد و بر کیفیت زندگی آنها، شناسایی این مشکل به ویژه در افراد مبتلا به لکنت از اهمیت بسیار برخوردار است. بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی مولفههای مختلف آزمون اضطراب اجتماعی شامل ترس، اجتناب از اجتماع و ناراحتی فیزیولوژیک در افراد بزرگسال 18 تا 45 ساله مبتلابه لکنت بود. روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی از نوع مورد شاهدی با استفاده از پرسشنامه هراس اجتماعی، 32 فرد مبتلا به لکنت در محدوده سنی 18 تا 45 سال و 32 فرد دارای گفتار روان که از نظر سن و جنس و تحصیلات با گروه دارای لکنت همسان شده بودند، به لحاظ میزان اضطراب اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: آزمون تی مستقل نشان داد که میانگین نمره اضطراب اجتماعی در افراد مبتلا به لکنت به طور معناداری بیش از میانگین نمره افراد دارای گفتار روان است. همچنین در بین مولفههای این آزمون، میانگین نمره مولفه ترس بین دو گروه تفاوت معناداری داشت. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق حاکی از بالاتر بودن میزان اضطراب اجتماعی (هراس اجتماعی) به طور کلی و مولفه ترس به طور اختصاصی، در افراد مبتلا به لکنت نسبت به همتایان دارای گفتار روانشان بود. بنابراین لازم است در برنامههای درمانی که توسط آسیبشناسان گفتار و زبان برای این افراد در نظر گرفته میشود، به این جنبه از اختلال نیز پرداخته شود و بخشی از برنامههای درمانی به تعدیل و کاهش میزان اضطراب اجتماعی افراد و بهخصوص احساس ترس در آنها معطوف گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لکنت، اضطراب اجتماعی، ترس،
عنوان انگلیسی
Study of Social Anxiety Components in People who stutter
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Stuttering is a motor speech disorder which is recognized by some signs such as repeating words and syllables, prolongation some phonemes and/or locking organs of speech while pronouncing some phonemes. People with stuttering seem to suffer some levels of social anxiety or social phobia and this may affect their quality of life. Therefore, recognizing this problem especially in people who stutter is very important. This paper aims to study several components of social anxiety test including fear, social avoidance behavior and physiological problems in 18 to 45 years people who stutter. Methods: Using Conver social anxiety test, this cross-sectional analytic study compared social anxiety in 32 individuals with stuttering (age range: 18 to 45 years) and 32 age- and gender-matched subjects with fluent speech. Results: Independent t-test showed that average social anxiety score in people who stutter is statistically more than people with fluent speech. Moreover, among components of this test, mean score of fear was statistically different between two groups. Conclusion: Results of this study showed higher rate of social anxiety, and particularly component of fear specially, in stuttered people compared to individuals without stuttering. So, it is necessary to consider this aspect of disorder in therapy programs performed by speech and language pathologists for the patients; and to denote a part of therapy programs to adjust and decrease rate of people's social anxiety, especially their fear-feeling in them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stuttering, Social anxiety, Fear
نویسندگان مقاله
محبوبه حسینی نژاد | m hoseininejad
undergraduate student in speech therapy. school of paramedical science, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
مریم شریف آبادی | m shrifabadi
undergraduate student in speech therapy. school of paramedical science, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
زهرا قیومی انارکی | z ghayoumi anaraki
assistant professor, department of speech pathology, school of paramedical science, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
داوود سبحانی راد | d sobhani rad
assistant professor, department of speech pathology, school of paramedical science, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
احمد پورمحمد | a pourmohammad
msc in speech therapy, ibn-e-sina psychiatry hospital, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، بیمارستان روانپزشکی ابن سینا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_6384.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات