این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۲۰-۲۶

عنوان فارسی بررسی حافظه کاری واجی و دیداری و رابطه آن با شدت لکنت در کودکان لکنتی۶ تا ۱۲ ساله
چکیده فارسی مقاله هدف: لکنت یکی از شایعترین اختلالات گفتاری است که علت آن به درستی مشخص نیست. طبق مطالعات انجام شده آسیب عملکردهای شناختی همچون حافظه کاری، حافظه دیداری و کلامی در انواع اختلالات گفتار و زبان دیده می‌شود که می‌تواند بوجود آورنده سایر مشکلات در نظر گرفته شود. هدف از این مطالعه بررسی انواع حافظه کاری و تعیین رابطه‌ی آن با شدت لکنت در افراد مبتلا به لکنت می‌باشد. روش بررسی: در این مطالعه از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی استفاده شده است. در مطالعه 15 کودک لکنتی 12-6 ساله استفاده شد. کودکان از لحاظ هوشی طبیعی بوده و فاقد هر گونه اختلال همراه بودند مقیاس هوش کلامی Wechsler (گنجینه لغات و فراخنای ارقام برای ارزیابی حافظه کاری واجی) به کار برده شد و برای ارزیابی حافظه کاری دیداری از آزمون Raven رنگی برای کودکان و همچنین برای ارزیابی شدت لکنت کودکان و ورود آنها به تحقیق، از آزمون SSI-3 استفاده نمودیم. یافته‌ها : بررسی‌های انجام شده در مورد رابطه‌ی بین حافظه کاری دیداری و شدت لکنت همبستگی 33% را نشان میدهد .در خصوص ارتباط حافظه کاری عددی با شدت لکنت همبستگی 29% به دست آمد. همچنین ارتباط حافظه کاری کلامی با شدت لکنت با توجه به نمرات خام، همبستگی 26% را نشان می‌دهد. بین سن و شدت لکنت در افراد مورد بررسی این پژوهش، همبستگی مثبت و حدود 49% ارزیابی شد که نشان‌دهنده رابطه تنگاتنگ سن و شدت لکنت در کودکان می‌باشد. نتیجه‌گیری: یافته‌‌های حاصل از این تحقیق نشان دهنده‌ی وجود نقایصی در حافظه کاری واجی (کلامی و عددی) و حافظه دیداری در کودکان لکنتی 12-6 ساله است. همچنین یافته‌ها مؤید همبستگی بالا بین سن و لکنت می‌باشد. به بیانی دیگر، نتایج حاصل از این پژوهش تاثیر نقص حافظه کاری واجی (عددی و کلامی) وحافظه کاری دیداری بر شدت لکنت و همچنین تاثیر افزایش سن بر شدت لکنت در کودکان را تایید می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله لکنت، حافظه کاری کلامی، حافظه کاری واجی،

عنوان انگلیسی An investigation of the Correlation between Phonological and Visual Working Memory with Severity of Stuttering in 6-12 Years-Old Children
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Stuttering is one of the most common speech disorders that its exact causes have not been clearly understood. According to the previous studies, impairment of cognitive functions, including verbal, visual and numeral working memory, have been reported in most kinds of speech and language disorders. The aim of the present study was to investigate the correlation between several kinds of working memory with severity of stuttering. Methods: In this research, stutter children (N=15), aged between 6-12 years, were recruited. The verbal memory scale of Wechsler test (word treasury and number expandation) was used to evaluate the phonological working memory. Furthermore, the colorful Reyvan test, specific for children, was applied for evaluation of visual memory, and SSI3 test was used to measure the level of stuttering. Results: The results of the present work revealed deficits in phonological (verbal, numeral) and visual working memory of stutter children. Moreover, a significant correlation was found between children’s age and level of stuttering. Conclusion: Current study indicated the impression of phonological and visual working memory, as well as children’s age, on the severity of stuttering.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صادق سیف پناهی | s saifpanahi
asistant,department of speech and language pathology, school of rehabilitation sciences, hamedan university of medical sciences, hamedan, iran
استادیار، عضو هیات علمی، گروه آموزشی گروه گفتار درمانی ، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

داود سبحانی راد | d sobhani rad
assistant, department of speech therapy, school of paramedical sciences, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
استادیار، عضو هیئت علمی،گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

محبوبه افضلی | m afzali
department of speech therapy, school of paramedics, mashhad university of medical science, mashhad, iran
کارشناس گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

سحر ایزانلو | s izanloo
department of speech therapy, school of paramedics, mashhad university of medical science, mashhad, iran
کارشناس گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

نجمه مردانی | n mardani
msc, department of speech therapy, school of paramedics, mashhad university of medical science, mashhad, iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

محدثه غلامیان | m gholamian
msc, department of speech therapy, school of paramedics, mashhad university of medical science, mashhad, iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

مرتضی فرازی | m farazi
asistant,speech therapy department, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
استادیار، عضو هیات علمی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_5344.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات