این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۳۶-۴۲

عنوان فارسی مقایسه‌ی برخی ویژگیهای نحوی گفتار دانش آموزان دبیرستانی مبتلا به کم شنوایی
چکیده فارسی مقاله هدف: کم شنوایان علاوه بر محدودیت واژگانی، در سازماندهی واژه‌ها در قالب جمله نیز مشکل دارند. چنین مشکلاتی باعث می‌شود که بسیاری از مواقع پیام آنها برای مخاطب نامفهوم و سرشار از ابهام باشد. هدف از این پژوهش بررسی مقایسه‌ای برخی ویژگیهای نحوی ( فاعل، فعل، مفعول و حرف ربط) در گفتار دانش‌آموزان دختر مبتلا به کم شنوایی با دختران با شنوایی هنجار در مقطع دبیرستان بود. روش بررسی: این پژوهش به صورت مطالعه توصیفی _ تحلیلی و مقطعی اجرا شد. شرکت کنندگان 20 دانش آموز مبتلا به کم‌ شنوایی (شدید تا عمیق) و 30 دانش‌آموز با شنوایی هنجار دبیرستانهای دخترانه بودند. از دانش‌آموزان خواسته شد که تصاویر سریال آزمون تشخیص بوستون را توضیح دهند، همزمان صدای دانش‌آموز ضبط، گفتارش آوانویسی، ویژگیهای نحوی شمارش شده و استخراج شدند. سپس اطلاعات بدست آمده وارد نرم‌افزار spss16 شده و با استفاده از آزمون آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار تعداد کل فاعل، فعل، مفعول و حروف ربط در گروه نمونه (3/5) 18، (3/4)17، (3/3) 7، (7/2) 4/25 بود. تفاوت میانگین تعداد فاعلهای حذف شده در گروه شاهد و نمونه معنادار بود (0/001>p). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد دانش‌آموزان کم شنوا حتی در مقاطع تحصیلی بالاتر مهارت‌های نحوی ضعیفی نسبت به همسالان خود نشان می‌دهند، به طوری که تعداد فاعل، فعل و مفعول کمتری را نسبت به همسالان هنجار خود بکار می‌برند که می‌تواند به دلیل غنای واژگانی کمتر باشد. دانش‌آموزان کم شنوا برخی مهارت‌های نحوی مثل حروف ربط را خیلی کمتر از دانش‌آموزان با شنوایی هنجار استفاده می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش‌آموزان کم شنوایی، ویژگیهای نحوی، زبان،

عنوان انگلیسی Comparative Study of Some Syntactic Features in High School Students with Hearing Loss
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Children with hearing loss have difficulty with organizing words. Such problems can often obscure their message to audiences because it is full of ambiguity, in addition to have restrictions lexically. The aim of this study was to compare some syntactic features (subjects, Objects, conjunctions) in high school girls with hearing loss with normal high school girls. Methods: In this cross sectional study, 20 students with hearing loss (severe to profound), and 30 students with normal hearing in girls' high schools were participated. The students were randomly selected from triple regions in city of Hamadan. Student were asked to explain serial pictures of Boston test. We simultaneously recorded voice of students and then we transcribed it. Afterward, we counted research variables and exported them into SPSS16 software. Data were analyzed by independent t- test. Results: Average number of subjects and verbs and Objects conjunctions were 18.17, 7 and 4.25 in sample group. The mean of objects removed in speech of Controls and speech of Sample was not significantly different between groups (p< 0.001). Conclusion: The results showed that students with hearing loss even in advanced education are so poor compared to their peers syntactically, so that the number of subjects, verbs and objects is less than their normal peers. This is due to the richness of the vocabulary compared to their peers. However, the students in general had used the components of sentences in its correct position which may be due to understanding the structure of sentences correctly in this age. Hi school is expected to train and enhance the skills of reading and writing to increase the language skills of this people. But in other skills such as conjunctions, the difference between students with hearing loss and with normal hearing was more significant.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Student with hearing loss, Syntax, Language

نویسندگان مقاله اکرم ولی زاده | a valizadeh
msc, department of speech therapy, school of rehabilitation, arak university of medical sciences, arak, iran
کارشناس ارشد، عضو هیات علمی گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

نسرین گوهری | n ghohari
msc, department of audiology, school of rehabilitation, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
کارشناس ارشد، عضو هیات علمی گروه شنوایی شناسی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

فرهاد فاتحی | f fatehi
msc, department of speech therapy, school of rehabilitation, arak university of medical sciences, arak, iran
کارشناس ارشد، عضو هیات علمی گروه کار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

عبدالرضا یاوری | a yavari
msc, department of speech therapy, school of rehabilitation, arak university of medical sciences, arak, iran
کارشناس ارشد، عضو هیات علمی گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_5399.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات