این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۳۴-۴۳

عنوان فارسی ساخت آزمون تصویری واژگان درکی و بررسی روایی و پایایی آن برای کودکان طبیعی ۷۱-۳۰ ماهه فارسی زبان
چکیده فارسی مقاله هدف: ارزیابی واژگان از مهم­ترین اجزای شاخص­های غربالگری و ارزیابی زبان است. واژگان درکی، همبستگی بالایی با هوش­بهر کلامی فرد دارد و معیاری برای پیش­بینی موفقیت­های تحصیلی آینده کودک، به ویژه در زمینه خواندن می­ باشد. هدف این پژوهش ساخت آزمون تصویری واژگان درکی و بررسی روایی و پایایی آن برای کودکان طبیعی 71-30 ماهه فارسی زبان است. روش بررسی: این پژوهش از نوع ساخت آزمون و توصیفی – تحلیلی است که به صورت مقطعی انجام شده است. در این پژوهش،91 کودک طبیعی30 تا 71 ماهه فارسی زبان در 7 گروه سنی با فاصله زمانی 6 ماه، شرکت کردند. برای ساخت آزمون، کلمات از کتاب­ها و پایان­ نامه­ های مرتبط با موضوع پژوهش، استخراج شدند، سپس برای هر کلمه یک تصویر انتخاب شد. برای بررسی روایی محتوایی تصویر منتخب برای هر کلمه، آزمون به همراه پرسشنامه در اختیار اساتید آسیب­شناس گفتار و زبان قرار گرفت. در پایان، نسخه نهایی آزمون بر روی 7 گروه سنی اجرا شد. پایایی آزمون- باز آزمون و پایایی بین دو نیمه A وB با محاسبه ضریب همبستگیSpearman به دست آمدند. برای بررسی تفاوت در میانگین امتیازات آزمون بین گروه­های مختلف سنی از آزمون آماری Kruskal-Wallis و برای بررسی رابطه جنسیت با نمره کل آزمون، از آزمون آماری t مستقل استفاده شد. یافته­ ها: نتایج این مطالعه نشان داد آزمون تصویری واژگان درکی، آزمونی روا و پایا است. شاخص روایی محتوایی آزمون برابر 1، ضریب همبستگی بین دو نیمه آزمون 0/91 و ضریب همبستگی بین آزمون و باز آزمون 0/81 است. همچنین نتایج حاصل از این مطالعه نشان می ­دهد که بین میانگین امتیازات کودکان در گروه­های سنی مختلف تفاوت معنادار (0/000=p) وجود دارد و تفاوت معناداری( 0/08=p) در میانگین امتیازهای کودکان دختر و پسر مورد مطالعه وجود ندارد. نتیجه ­گیری: آزمون تصویری واژگان درکی می­ تواند تفاوت توانایی درک واژگان را در گروه های سنّی مورد مطالعه نشان دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان درکی، ساخت آزمون تصویری، کودکان، روایی، پایایی،

عنوان انگلیسی Development of a Picture Receptive Vocabulary Test and Evaluation of Its Validity & Reliability for Normal 36-71 Months Persian Children
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Vocabulary assessment is one of the most important screening indexes and language evaluation. Receptive vocabulary has a strong correlation with verbal intelligence and it is a strong predictor of children future academic achievement specially in reading comprehension. The goal of the current study was to develop a picture receptive vocabulary test and to evaluate its validity & reliability for normal 30-71 months Persian children. Methods: The type of this study is test construction which was conducted in descriptive- analytic method. In this study, 91 normal Persian children aged between 30 and 71 months in 7 age groups, with a 6- month-age interval participated. For developing Persian picture receptive vocabulary test, words were extracted from books and dissertations which were related to our study, afterward one picture was selected for each word. In order to consider selected picture validity, test with a questionnaire was sent for professional speech and language pathologists. At the end, final edition of the test was administered to 7 age groups. Test retest reliability and correlation between A half and B half were calculated using Spearman Rank- order correlation. In order to consider the effect of age on total scores, Kruskal Wallis test was administered and to investigate the relation between gender and total scores independent sample t test was applied. Result: Theresults of this study indicated that Persian picture receptive vocabulary test is valid and reliable. (CVI=1), test retest reliability=0.81 and split- half reliability =0.91 .This study provided evidence that there is a significant difference (p=0/000) between different age groups scores, and there is no significant difference (p=0.08) in total scores between genders. Conclusion: Persian picture receptive vocabulary test can show differences in vocabulary comprehension ability in the study age groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نفیسه حسن پور | n hassanpour
msc in speech therapy, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

ناهید جلیله وند | n jalilevand
phd student in speech therapy, academic member, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشجوی دکتری گفتاردرمانی، عضو هیأت علمی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

الهام معصومی | e masumi
msc in speech therapy, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد گفتار درمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

علی قربانی | a ghorbani
msc in speech therapy, academic member, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
کارشناس ارشد گفتاردرمانی، عضو هیأت علمی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

محمد کمالی | m kamali
assistant professor, rehabilitation research center, department of rehabilitation management, faculty of rehabilitation, iran university of medical sciences, iran
دانشیار، مرکز تحقیقات توانبخشی، گروه مدیریت توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_4613.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات