این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۷-۱۴
عنوان فارسی
اثربخشی بازیهای زبانشناختی بر بهبود زبان بیانی و دریافتی کودکان آسیب دیده شنوایی
چکیده فارسی مقاله
هدف: نقص شنوایی یکی از مهمترین دلایل تأخیر زبانی در کودکان است که جنبه های مختلف تولید و درک زبان را تحت الشعاع قرار می دهد. رشد و ارتقای سطح مهارتهای زبان بیانی و زبان دریافتی در کودکان کم شنوا مستلزم به کارگیری برنامه های آموزشی و توانبخشی مناسب است. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر بازیهای زبان شناختی بر رشد این مهارتها در کودکان کم شنوای پیش دبستانی انجام شده است. روش بررسی: روش بررسی در این پژوهش، مطالعه مداخله ای از نوع شبه تجربی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه شاهد است. مشارکت کنندگان 10 کودک کم شنوای سمعکی با دامنه هوشی طبیعی بودند که به شیوه در دسترس انتخاب و در دو گروه تقسیمبندی شدند (5 کودک در هر گروه)، برنامه بازیهای زبانشناختی برای گروه آزمایش ارایه شد و میزان مهارتهای زبان دریافتی و مهارتهای زبان بیانی تمامی کودکان در پیش و پس از مداخله با استفاده از آزمون رشد زبان- ویراست سوم ارزیابی شد. یافته ها: با مقایسه میانگین مهارتهای زبان بیانی و زبان دریافتی در گروه آزمایش و شاهد از طریق آزمون U مان- ویتنی مشخص شد تفاوت میانگین گروهی که بازیهای زبان شناختی را دریافت نمودهاند در مهارتهای زبان بیانی (0/009=p)، و در مهارتهای زبان دریافتی (0/009=p)، به لحاظ آماری معنادار است. بدین معنی که آموزش بازیهای زبان شناختی بر بهبود این مهارتهای زبانی در کودکان کمشنوا مقطع پیشدبستانی که مداخله را دریافت کرده بودند، اثربخش بوده است. نتیجه گیری: کودکان کم شنوا همواره با مشکلاتی در تولید و درک زبان مواجه هستند. این امر مهمترین دلیل برای برنامه ریزی های آموزشی در جهت یافتن و معرفی روشهای نوین می باشد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای زبان بیانی و زبان دریافتی به روش بازی درمانی با رویکرد بازیهای زبان شناختی می تواند مشکلات مربوط به این بخش از زبان کودکان پیش دبستانی کم شنوا را بهبود بخشد. پس از جلسات بازیهای زبان شناختی، این کودکان در درک معنای جملات و کلمات پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتند. آنها همچنین قادر به شناختن، فهمیدن و به کارگیری اشکال تکواژشناختی و تولید و درک تمایزات بین صداهای گفتاری زبان فارسی خواهند بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Linguistic Plays on Expressive and Receptive Language of Hearing Impaired Children
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Hearing impairment is one of the most important causes which results in delays in language development and can also influence different aspects of language production and comprehension. Expressive and receptive language skills development of hearing impaired children depends on using appropriate educational rehabilitation programs. This study aims to investigate the effectiveness of linguistic plays on aforementioned skills in pre-school hearing impaired children. Methods: In this quasi-experimental study, 10 hearing impaired children with hearing aids, aged between 5 and 7 years were randomly assigned into two groups (5 children in each group). The expressive and receptive language skills of these children were evaluated via the TOLD-P: 3 (Persian Version). In addition, their level of intelligence was assessed by Raven test. Results: The difference between the scores of control and treatment groups using U Mann - Whitney test revealed that there is a statistically significant difference in expressive language skills (p= 0.009) and receptive language skills (p= 0.009) of the children who participated in linguistic plays. In other words, the present findings suggest that linguistic plays have a significant impact on improvement of aforementioned skills in pre-school hearing impaired children. Conclusion: Hearing impaired children have a lot of difficulties in language production and comprehension. Therefore, new educational rehabilitation programs needs to be planned to improve language problems of these children. According to the results of the present study, linguistic plays should be involved in the routine rehabilitation program to improve the expressive and receptive language difficulties of hearing impaired children. After sessions of linguistic plays, these children could make significant improvements to comprehend the meaning of sentences and words; also they can recognize, understand, and use common Persian morphological forms, utter and recognize the differences in important Persian speech sounds.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Linguistic Plays, Expressive Language, Receptive Language
نویسندگان مقاله
سحر محمداسماعیل زاده | s mohammad esmaeilzadeh
ma of linguistics. department of linguistics, faculty of letters and humanities, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
کارشناس ارشد زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سید محسن اصغری نکاح | m asgharinekah
assistant professor of psychology. department of educational sciences, faculty of educational sciences and psychology, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
شهلا شریفی | s sharifi
associate professor of linguistics. department of linguistics, faculty of letters and humanities, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
حمید طیرانی نیک نژاد | h tayarani niknezhad
phd student in linguistics. department of linguistics, faculty of letters and humanities, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی دکترای زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_4069.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات