این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
علوم پیراپزشکی و توانبخشی
، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۳-۱۹
عنوان فارسی
بررسی مقایسه ا ی مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با کودکان طبیعی
چکیده فارسی مقاله
هدف: آسیب شنوایی تمام جنبه های زندگی فرد به ویژه مهارت های ارتباطی و زبانی را متأثر می کند. کم شنوایی در سنین قبل از زبان آموزی، اثرات متفاوتی بر میزان درک،گفتار و زبان افراد و عملکردهای آنان دارد. هدف این مقاله، مقایسه ی مهارت های درک و کاربرد فعل مجهول در کودکان کم شنوای کاشت حلزون با همسالانشان می باشد. روش بررسی: در این بررسی 10 کودک کاشت حلزون شده از نظر درک و کاربرد فعل مجهول با 10 کودک همتای سن تقویمی که از نظر جنسیت و سن دو به دو با گروه کم شنوا همتا بودند، مقایسه شدند. ارزیابی درک فعل مجهول با استفاده از ازمون درک افعال مجهول که توسط آذر مهری 1388 هنجاریابی شده است انجام شد، این آزمون دارای 15 تصویر سه تایی بود، در این آزمون، جمله مجهول مربوط به تصاویر بصورت محاوره بیان شد وکودک باید آن را نشان می داد و اگر نمی توانست خود آزمونگر تصویر صحیح را نشان می داد و آزمون کاربرد، دارای 17 تصویر سریالی بود که با شیوه داستان گویی کامل تصاویر سریال هر فعل توسط درمانگر و تکمیل جمله توسط کودک و همچنین پرسیدن سوالاتی با هدف هدایت کودک به سمت کاربرد فعل مورد نظر انجام شد. یافته ها: میزان درک و کاربرد افعال مجهول،( با توجه به 0/008=p درک، 0/008 =p کاربرد) در دو گروه سالم و کم شنوا از لحاظ آماری تفاوت معنی داری وجود دارد. بحث و نتیجه گیری: یافته ها گویای تاخیر قابل توجه کودکان کم شنوا در میزان درک وکاربرد افعال مجهول می باشد که علت این امر می تواند تاخیر در زمان تشخیص کم شنوایی،تاخبر دردریافت آموزش های توانبخشی، از دست دادن دوره زبان آموزی و پپعدم کفایت کامل دستگاه کاشت باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کم شنوایی، کاشت حلزون، فعل مجهول،
عنوان انگلیسی
The comparative study of comprehension and expression of passive verbs in children with hearing loss with cochlear implant and normal children
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose: Hearing loss affected all aspects of life, specially communication and language skills. Hearing loss in pre- lingual age has different impact on comprehension, speech, language and their performance. The purpose of this article is to compare comprehension skills and using passive verbs between children with hearing loss who use cochlear implant and their intact peers. Methods: In this study comprehension and using passive verbs have been compared between two groups of age and gender-matched children (10 in each group). Evaluation of passive verb's comprehension have been performed with test of passive verb's comprehension which normalized by Azar Mehri 1388. This test has 15 triplet pictures. The passive sentence related to each picture has been expressed conversationally and the child had to present it. If he/she could not distinguish the verb, the examiner had to reveal it. The test has 17 serialized pictures, in this method therapist explained each verb's serialized picture in the story telling way and a child completed the sentence also the therapist asked questions to guide a child toward the correct verb. Results: There was a significant difference between normal and children with hearing loss in terms of the rate of comprehension and using passive verbs (comprehension p=0/008, usage p=0/008). Conclusion: The results show the significant delay in comprehension and using passive verbs, which may be due to a delay in diagnosis of the hearing loss, delay in receiving rehabilitation trainings, loss of lingual age and inefficient cochlear implant devices.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Hearing loss, Cochlear implant, Passive verbs
نویسندگان مقاله
حمیده قایمی | h ghaemi
عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
اسمای وفاییان | a vafaeian
دانشجوی کارشناسی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
اطهره چهکندی | a chahkandi
دانشجوی کارشناسی گفتاردرمانی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
داوود سبحانی راد | d sobhani rad
دانشجوی دکترا گفتاردرمانی،دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مینا ریاسی | m riassi
کارشناس ارشد زبان شناسی
حمید طیرانی | h tayrani
کارشناس ارشد گفتاردرمانی
نشانی اینترنتی
http://jpsr.mums.ac.ir/article_1706.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات