این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۴۲-۵۳

عنوان فارسی پردازش شنیداری در کودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی
چکیده فارسی مقاله هدف: کسب زبان یکی از مهمترین یادگیری ها در زندگی کودک است. بسیاری از کودکان برای کسب زبان تلاش اندکی می کنند. اما در گروهی از کودکان مشکلاتی در یادگیری زبان وجود دارد، در حالی که نقص قابل مشاهده ی عصب شناختی، شناختی، حسی، عاطفی، یا محیطی ندارند. محققان این کودکان را آسیب زبانی ویژه Specific language impairment (SLI) می نامند. در زمینه ی کودکان SLI تا به حال مطالعات زیادی انجام شده است. اما دلیل روشنی برای مشکل این کودکان در یادگیری زبان مشخص نشده است. در برخی از پژوهش ها اختلال در پردازش شنیداری این کودکان علت بروز اختلال زبانی بیان شده است، هدف این مطالعه مروری، جمع آوری و بررسی نتایج مطالعاتی است که به پردازش شنیداری در کودکان SLI پرداخته اند. روش بررسی: این مقاله مروری است بر مقالات منتشر شده در زمینه پردازش شنیداری در آسیب ویژه زبانی. مقالات در پایگاه های اطلاعاتی Google scholarو Science direct از سال1960 تا 2013 مورد جستجو قرار گرفته است و نتایج 58 مورد از مقاله ها در مطالعه حاضر مطرح شده است. بحث و نتیجه گیری: درکودکان مبتلا به آسیب ویژه زبانی اختلالاتی در پردازش شنیداری دیده می شود. همچنین این کودکان تفاوتهایی در عملکرد و آناتومی بخش هایی از دستگاه عصبی شنوایی مرکزی نسبت به همسالان خود دارند که نشان می دهد ممکن است اختلال در پردازش شنیداری دلیل بروز SLIباشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال پردازش شنیداری، آسیب ویژه زبانی (SLI)،

عنوان انگلیسی Auditory processing in specific language impairment
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Language acquisition is one of the most common important learning in child‘s life. Many children do little effort to learn language. However, some of them encounter difficulties in language acquisition, without any impairment in neurological, cognitive, sense, emotional and enviremental aspects. These children are called as having specific language impairment (SLI). Many Researches have been performed in this field to investiagtethe problem in language learning in these children. In this study, investigations focusingd on auditory processing in specific language impairment have been reviewed. Methods: A review of the latest literature on the subject of auditory processing in specific language impairment was performed using Science Direct and Google Scholar, data bases, between 1960-2013. Conclusion: In SLI children we see Auditory processing disorder has been observed in SLI children accompanying with functional and anatomical differences in some parts of central auditory nervous system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Specific language impairment (SLI), Auditory processing

نویسندگان مقاله مریم نیکروش | m nikravesh
دانشجوی دکترای گفتار درمانی، دپارتمان گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مهشید آقاجان زاده | m aghajanzade
دانشجوی دکترای گفتار درمانی، دپارتمان گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://jpsr.mums.ac.ir/article_1713.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات