این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۹-۱۷

عنوان فارسی نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سرزندگی تحصیلی و یادگیری خودراهبر از عوامل تأثیر­گذار بر یادگیری هستند و در موفقیت تحصیلی دانشجویان نقش بسزایی دارند. هدف از پژوهش حاضر، نقش ابعاد یادگیری خودراهبر در پیش ­بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. روش ­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه­ ی توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه­ ی آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی94-1393 در دانشگاه علوم پزشکی لرستان بودند. روش نمونه ­گیری به‌ صورت طبقه­ ای نسبی و تعداد 369 نفر به­ عنوان حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعیین شد. به‌منظور جمع­ آوری اطلاعات، از پرسشنامه یادگیری خودراهبر و سرزندگی تحصیلی استفاده گردید. داده ­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون t گروه­ های مستقل به وسیله نرم­ افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که بین یادگیری خودراهبر (r=0/33) و ابعاد آن (خودکنترلی (r=38/0)، خودمدیریتی (r=0/27) و رغبت برای یادگیری (r=0/31) )با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معنی­ داری وجود دارد (P< 0/01) و از بین ابعاد یادگیری خودراهبر، خودکنترلی و رغبت برای یادگیری پیش­ بینی کننده­ های معنی­ داری (01/0>F=36/02, P) برای سرزندگی تحصیلی دانشجویان بودند. همچنین مقایسه ابعاد یادگیری خودراهبر نشان داد که دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر از خودکنترلی و رغبت برای یادگیری بالاتری برخوردارند (P< 0/01). در حالی که دانشجویان پسر سرزندگی تحصیلی بالاتری نسبت به دانشجویان دختر دارند P< 0/01)). نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش یادگیری خودراهبر، در ارتقای سرزندگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوده و توصیه می­ گردد کارگاه ­هایی برای افزایش یادگیری خودراهبر دانشجویان برگزار شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Self-directed Learning on Predicting Academic Buoyancy in Students of Lorestan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Academic buoyancy and self- directed learning are effective factors in students learning and play an important role in academic success. The aim of the present study was to investigate the role of self-directed learning on predicting academic buoyancy in students of Lorestan University of medical sciences. Methods: this is a descriptive and correlational study and statistical population of research included all students of Lorestan University of medical sciences in the academic year of 2014- 2015. By means of partial stratified sampling a number of 369 students were selected based on Chochran's formula. Data were collected through self- directed learning questionnaire as well as academic buoyancy questionnaire. Data were analyzed by Pearson correlation, multiple regression analysis and T independents through SPSS. Results: The results showed significant positive correlation between self-directed learning (r= 0.33) and its aspects including, self-control (r= 0.38), autonomy (r= 0.27) and willingness for learning (r=0.31) with academic buoyancy (P< 0.01).Moreover, among different aspects of self-directed learning, self- control and willingness for learning were meaningful predictors of students' academic buoyancy (P< 0.01, F=36.02). In addition, comparison of different aspects of self-directed learning revealed that female students have shown a higher self-control and willingness for learning than male students (P< 0.01). While male students have higher academic buoyancy than female Students (P< 0.01). Conclusion: The results of the study confirm the significant role of self-directed learning in developing academic buoyancy in students of Lorestan University of medical sciences. It is recommended that workshops should be hold in order to developing students' self-directed learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود صادقی | m sadeghi
department of psychology, school of literature and humanities, lorestan university, khorramabad, iran.
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم-آباد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)

زهرا خلیلی گشنیگانی | z khalili geshnigani
department of psychology, school of literature and humanities, lorestan university, khorramabad, iran.
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-401-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات