این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی نقش سلامت معنوی و ذهن آگاهی در سرمایه روانشناختی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: وجود سرمایه روانشناختی در دانشجویان، به عنوان یکی از مهم­ترین عناصر نظام آموزشی، ضروری است. هدف از پژوهش حاضر نیز بررسی نقش سلامت معنوی و ذهن آگاهی در سرمایه روانشناختی دانشجویان بود. روش­ها: این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده علوم­انسانی دانشگاه گیلان (2500 نفر) بود که تعداد 335 نفر در سال تحصیلی 93- 1392 به شیوه نمونه­ گیری تصادفی خوشه­ ای انتخاب شدند و به پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (Luthans)، فرم کوتاه پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ (Freiburg) و پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین و الیسون (Palutzian & Ellison) که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند، پاسخ دادند. داده­های جمع­آوری شده از طریق نرم­افزارآماری SPSS و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام­ به­ گام تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بین سلامت معنوی و ذهن آگاهی با سرمایه ­روانشناختی (خودکارآمدی، تاب­ آوری، خوش بینی، امید) رابطه مثبت معنی­ دار وجود دارد (01/01>P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام­ به گام نشان داد که سلامت معنوی و ذهن آگاهی می­ توانند به طور معنی­ داری سرمایه روانشناختی را پیش­ بینی نمایند. نتیجه ­گیری: نتایج تحقیق حاضر نشانگر اهمیت سلامت معنوی و ذهن آگاهی به عنوان متغیرهای معنوی و روانشناختی در تبیین سرمایه­ های روانشناختی است. بنابراین ارائه آموزش­ هایی مبتنی بر ارتقای سلامت معنوی و ذهن آگاهی در محیط­ های آموزشی، منجر به افزایش سرمایه روانشناختی در دانشجویان خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه روانشناختی، سلامت، معنوی، ذهن آگاهی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Role of Spiritual Health and Mindfulness in Psychological Capital of Students of university of Guilan
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: psychological capital as an important element of educational system in students is necessary. The aim of current research was to investigate the role of spiritual health and mindfulness in psychological capital of students. Method: This is a correlation study. The Statistical population consisted of 2500 students of faculty of Humanities in University of Guilan that 335 students were selected by cluster random sampling method in the academic year of 2013-14. they responded to the Luthans's psychological capital, palutzian and Ellison's spiritual health questionnaire and Short form of Freiburg's mindfulness inventory with acceptable reliability and validity. The gathered data were analyzed by Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis through SPSS . Results: Results showed that there is a positive and significant relation between spiritual health and mindfulness with psychological capital (efficacy, resilience, optimism, hope) (P>0/01). The results of stepwise regression analysis showed that spiritual health and mindfulness could significantly predict psychological capital. Conclusion: The result of research implies the importance of spiritual health and mindfulness as spiritual and psychological variables in explaining of psychological capital. Thus, training based on promoting spiritual health and mindfulness in educational systems lead to improving psychological capital among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا قاسمی جوبنه | r ghasemi jobaneh
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

کیانوش زهراکار | k zahrakar
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

میثم همدمی | m hamdami
university of guilan
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

کامبیز کریمی | k karimi
kharazmi university
دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-365-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات