این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۳۷-۴۸
عنوان فارسی
نیازهای آموزشی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه توانمندسازی اساتید
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: طراحی و اجرای واقع بینانه و اثربخش هر برنامه مستلزم تعیین دقیق نیازهاست تا با شناخت و تحلیل نیازهای آموزشی اطلاعات مفید برای تصمیم گیری و تعیین دقیق اهداف برنامه بدست آید. این مطالعه با هدف بررسی و تعیین نیازهای آموزشی در راستای توانمندسازی اعضای هیئت علمی انجام شده است. روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی است که در سال 1394 انجام شد. نمونه پژوهش شامل 196 نفر از مجموع 360 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان که بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعیین شده بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای بود که به روش تل استار تدوین گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایائی آن از طریق ضریب آلفاکرونباخ 0/95= α تایید گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از مجموع 196 نفر نمونه آماری مورد مطالعه، 3/1 درصد دارای مرتبه استادی، 17/9 درصد دانشیار، 56/1 درصد استادیار و 23 درصد مربی بودند. نتایج نشان داد 92 نفر (46/9 درصد) از اعضای هیئت علمی اولین اولویت نیاز آموزشی در حیطه آموزش: روش های نوین تدریس (PBL, CPC, EBL, EBM) و در حیطه پژوهش: مکالمه به زبان انگلیسی 87 نفر (44/4 درصد) و در حیطه ارزشیابی: روش های ارزشیابی بالینی 71 نفر (36/2 درصد) اعلام کردند. در حیطه های توسعه فردی و IT و فعالیتهای مدیریتی به ترتیب: حقوق بیمار 66 نفر (33/7 درصد)، آشنایی با مهارت های IT و استفاده از نرم افزار 87 نفر(44/4 درصد) و قوانین و مقررات اداری و استخدامی 62 نفر( 31/6 درصد) به عنوان اولویت های اول اعلام گردید. هم چنین بین سابقه کاری اعضای هیئت علمی و نیازهای آموزشی آنان تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: اعضای هیئت علمی بالاترین امتیاز را با استفاده از روشهای نوین تدریس، آشنایی با مهارتهای IT و مکالمه به زبان انگلیسی اختصاص دادند که بیانگر حساسیت آنان برای ارائه تدریس اثربخش و با کیفیت و ارتقاء مرتبه علمی آنان می باشد. لذا ضروری است مرکز مطالعات با استفاده از نتایج پژوهش، اقدام به برگزاری کارگاههای آموزشی نموده تا ضمن ارتقاء مرتبه علمی اساتید، زمینه های لازم جهت بهبود سطح کیفی آموزش در دانشگاه نیز فراهم نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نیازهای آموزشی، اعضای هیئت علمی، توانمندسازی
عنوان انگلیسی
The Survey of Educational Needs to Empower Faculties in GUMS
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Identifying exact needs in education leads to designing an effective and realistic program,but it is not obtained only by knowing and analyzing educational needs as well as achieving good information for decision making and determining objective of program. The aim of this study is to determine of educational needs With the purpose of faculty members training in this regards. Methods: This is a descriptive cross-sectional study. Of 360 faculty members of Guilan University of medical sciences, 196 participated in this study that were determined based on Morgan table and census sampling. A researcher made questionnaire in the form of five choices likert was used for collecting data. The validity and reliability of questionnaire were determined by content validity and alpha chronbach respectively. Data were analyzed by statistical descriptive and Pearson correlation coefficient through SPSS software. Result: Among 196 research participants, 3/1% were full professor, 17.9% associate professor, 56/1% assistant professor and 23% were instructors. Findings showed 92 of faculty members(46.9%) declared new teaching methods (PBL, EBL, EBM, CPC,…) as the priority in education field, also in the fields of research and methods of clinical evaluation 87( 44.4%) and 71(36.2%) determined English conversation and clinical evaluation methods respectively. In individual development domain, 66 of faculty members (33.7%) declared patients rights also, familiar with IT skills and applying software and rules and regulation of faculty members employment have been determined by 87 (44.4%) and 62 (31.6%), as first priorities in IT and management activities domains . Conclusion: Faculty members consider new teaching methods, English conversation and familiar with IT skills as important priorities so, it shows faculty members sensitivity to effectiveness, high quality of teaching and creating depth learning in learners and promoting their scientific ranking. in this regards, EDC should try to hold workshops for faculty members both to promote their scientific ranking and improve quality of education in university.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Educational Needs, Faculty Members, empower
نویسندگان مقاله
عطای اله اسدی لویه | a asadi
medical education research center, education development center, guilan university of medical sciences, rasht, iran.
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
ماهدخت طاهری | m taheri
guilan university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
ارسلان سالاری | a salari
cardiology department, medical education research center, education development center, guilan university of medical sciences, rasht, iran.
گروه قلب و عروق، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-135-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات