این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۰-۶۸
عنوان فارسی
تعیین رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از چالش های عمده تحصیلی، تحلیل رفتن و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان است که انگیزه و اشتیاق تحصیلی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین مطالعه پیرامون فرسودگی تحصیلی و پیامدهای مرتبط با آن از اهمیت خاصی برخوردار است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین فرسودگی تحصیلی با اشتیاق و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان بود. روش ها: روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان رشتههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، بهداشت، و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان که در سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند ( 2600 نفر). به همین منظور از بین دانشجویان دانشکدههای مختلف تعداد 335 نفر به عنوان نمونه و با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی شوفلی و فرسودگی تحصیلی برسو استفاده شد. عملکرد تحصیلی نیز با استفاده از معدل دانشجویان اندازه گیری شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش گام به گام با بهره گیری از نرمافزار SPSS انجام گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مقادیر میانگین متغیرهای پژوهش برای فرسودگی تحصیلی 41/8، اشتیاق تحصیلی 50/97 و عملکرد تحصیلی 15/93 بود. هم چنین نتایج نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی (0/001 P
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرسودگی ، اشتیاق ، عملکرد تحصیلی، علوم پزشکی ،دانشجویان
عنوان انگلیسی
The relationship among academic burnout, academic engagement and performance of students of Lorestan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: academic burnout and exhaustion is one of the major challenges of education, that affects motivation, in this regards, study of academic burnout and its consequences is important. The aim of this study was to investigate the relationship among academic burnout, academic engagement and performance in students of Lorestan University of Medical Sciences. Methods: This is a descriptive -correlation study. The study population included all students of Lorestan University of Medical Sciences (n=2600). samples were 335 of different faculties, that selected by stratified sampling. To collect data, academic engagement questionnaire of schaufeli et.al and the academic burnout questionnaire of Bersou et.al were applied. In addition, the academic performance was measured using the students GPA. Eventually, data were analyzed using the Pearson correlation coefficient and the stepwise multiple regression analysis by the means of SPSS-19 software. Results: results showed that the mean values of variables for academic burnout, academic engagement and academic performance were 41/08, 50/97 and 15.93, respectively. There is a significant negative relationship between academic burnout and academic engagement (P< 0.001 ، r=-0.49).also, a significant negative relationship exists between academic burnout and academic performance (P< 0.001، r=-0.17). The results of stepwise regression analysis showed that the factors of academic burnout can predict academic engagement (P< 0.001) as well as Factors of academic burnout to predict academic performance (P< 0.01). Conclusion: The results of the research demonstrate relationship among academic burnout, academic engagement and performance of students therefore, reducing burnout can improve and increase engagement and performance, and educational managers in universities of medical sciences consider burnout in educational planning to increase engagement
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عزت اله قدم پور | e ghadampour
lorestan university of medical sciences
دانشگاه لرستان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
علی فرهادی | a farhadi
department of community medicine- faculty of medicine, lorestan university of medical sciences - khorramabad- lorestan university of medical sciences, iran.
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی لرستان (Lorestan university of medical sciences)
فاطمه نقی بیرانوند | f naghibeiranvand
naghibeiranvand f, department of psychology, faculty of human sciences ,lorestan university, khorramabad, iran.
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-410-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات