این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۶

عنوان فارسی ارتباط باورهای انگیزشی یادگیری و ابعاد منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پیشرفت تحصیلی تحت تأثیر متغیرهای زیادی است. برخی از مهم­ترین آن­ها باورهای انگیزشی و منبع کنترل هستند. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان باورهای انگیزشی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی انجام شد. روش: روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 93-94 (2621نفر) بودند، که نمونه­ های مورد بررسی بر­اساس جدول کرجسی و مورگان 335 نفر برآورد و به روش نمونه­ گیری تصادفی – طبقه­ ای انتخاب شدند. برای جمع­ آوری اطلاعات از پرسشنامه 47 سوالی MSLQ پینتریچ و دی گروت و پرسشنامه 29 سوالی منبع کنترل راتر و معدل کل دانشجویان به عنوان مولفه پیشرفت تحصیلی استفاده شد. داده­ ها از طریق آزمون t مستقل، همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته­ ها: نتایج بر­اساس تحلیل رگرسیون نشان داد که بین باورهای انگیزشی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معنی­ داری وجود دارد (0/452=r و 0/013=P). هم چنین بین میزان منبع کنترل دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی­ داری وجود نداشت (1/06=t و 0/12=P). اما بین میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنی­ داری مشاهده شد.(2/136=t و 0/04=P). نتیجه­ گیری: نتایج بیانگر وجود رابطه بین باورهای انگیزشی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه بود. لذا پیشنهاد می­ گردد با گذاشتن کارگاه­ های آموزشی ویژه دانشجویان در این زمینه، این دو عامل مهم را می­ توان در دانشجویان بهبود بخشید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، انگیزه، خودکارآمدی، منبع کنترل، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی The Relationship Between Learning Motivational Beliefs and Control Source Dimensions with Academic Achievement of Students in Birjand University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Academic achievement is affected by several variables. Some more important ones include motivational beliefs and control source. This study was aimed to investigate the relationship between learning motivational beliefs and control source dimensions with academic achievement. Methods: In this descriptive, analytic study, the population under study included all the students in Birjand University of Medical Sciences during 2014-15 academic year (n=2621). The sample was selected using Kerjsi and Morgan's Table as 335 individuals who were selected by stratified random sampling method. To collect data, the 47-item MSLQ by Pintrich and De Groot, the 29-item Julian Rotter Source Control Questionnaire and students' overall mean score – as the academic achievement parameters were used.data were analyzed through independent T-Test, Pearson correlation, one-way variance analysis and regression analysis using SPSS software. Findings: Regression analysis showed that there was a significant relationship between motivational beliefs and locus of control with academic achievement of students (R = 0.452) , (P = 0.013). about locus of control no significant differences was showed between the male and female students (T = 1.06) and (P = 0.12). But there was a significant differences between academic achievement and male and female students (T = 2.136) , (P = 0.04). Conclusion: results show relationship between motivational beliefs and locus of control with academic achievement of students, so holding workshop in this field, to improve these two important factors in students is offered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایراندخت فیاض | i fayaz
department of educational sciences, faculty of psychology and educational sciences, allameh tabatabai university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

سیما کاظمی | s kazemi
phd student in human resource management islamic azad university of birjand, iran.
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند (Islamic azad university of birjand)

محمدرضا رییسون | m r raeisoon
instructor at birjand university of medical sciences, birjand and phd student of higher education management at allameh tabatabei university,iran.
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی تهران.ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)

یحیی محمدی | y mohammadi
allameh tabatabaei univbirjand university of medical sciencesersity
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-351-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات