این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۳-۱۲
عنوان فارسی
تبیین رابطه آیندهنگری و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز:سهم واسطه گری متغیر جهت گیری هدف
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آینده نگری به عنوان یک ویژگی بر روی جهت گیری هدف و عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیرگذار است و دانشگاهها در پرورش و توسعه این خصیصه در دانشجویان نقش تعیینکنندهای دارند. لذا هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین آیندهنگری و عملکرد تحصیلی با لحاظ نمودن نقش میانجی جهتگیری هدف انجام شد. روشها: روش پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی بود که بر روی 197 نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 94-93 انجام شد. ابزارهای این پژوهش شامل دو پرسشنامه سنجش آینده نگری و جهتگیری هدف بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آلفای کرونباخ برای مؤلفه آینده نگری به صورت کلی (72/0) و مؤلفه جهتگیری هدف (74/0) مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس پرسشنامه بین نمونه توزیع و دادهها از روش تحلیل مسیر بر اساس مراحل بارون و کنی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آیندهنگری دانشجویان به نحو مثبت و معنیداری عملکرد تحصیلی آنان را پیشبینی میکند (0001/0>ρ، 240/6=F). مؤلفههای آیندهنگری اثر معنیداری بر جهتگیری هدف عملکرد گرایش دارند (001/0>p، 787/4=F). همچنین مؤلفههای جهتگیری هدف عملکرد گرایش (001/0>ρ، 33/0=β) و جهتگیری هدف تسلط گرایش (001/0>ρ، 37/0=β) به نحو مثبت و معنیداری عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیشبینی کرد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، آینده نگری و داشتن نگرش مثبت نسبت به آینده نقش مهمی در جهتگیری هدف فرد دارد، زیرا انگیزهای که از نگرش به آینده در فرد ایجاد میگردد به معنای پیشبینی اهدف آینده در زمان حاضر خواهد بود، و طبیعتاً تلاش فرد را در کسب عملکرد بالا و به دنبال آن ارتقاء تحصیلی افزایش مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship between Futurism and Educational Performance of students in Medical Sciences of Shiraz University: Mediation Role of Goal Orientation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: futurism as a feature effects on students goal orientation and academic performance. Universities have a significant role in nurturing and developing this character. Therefore, aim of this study is to examine the relationship between Futurism and academic performance considering the role of goal orientation as a mediator. Methods: This study was an analytic – descriptive, correlation research. The population included all students in Medical Sciences of Shiraz University that the research sample consists of 197 students of Medical Sciences of Shiraz University in 2014 which were selected by random sampling method. Research tools consist of future assessing questionnaire and goal orientation questionnaire. Content validity was favorably and Component reliability futurism was (72.0) and goal orientation was (74.0). Then, data were analysed using analysis method based on Baron and Kenny And SPSS software. Results: The results showed that Student's futurism predicts significantly their educational performance (F=6/240, p>0.0001). Components of futurism have significant effect on performance-approach goal orientation (F= 4/787, p> 0.0001), Also the goal orientation variables such as performance-approach (B=0/33, p> 0.0001) and mastery-approach (B=0.37, p> 0.0001) predict significantly the degree of student's educational performance. Conclusion: According to these results, futurism and having a positive attitude about the future have important role in goal orientation because motivation that is created in a person's attitude to the future is meant to predict the future goals at the moment and of course increases trying to get a high-performance and conse quentry promote of education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر ترک زاده | j torkzade
shiraz university
دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
فهیمه کشاورزی | f keshavarzi
department of educational administration and planning, shiraz university, shiraz, iran.
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-310-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات