این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۳-۱۹

عنوان فارسی تأثیر نرم افزار آموزشی بر یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از انواع یادگیری خود­محور، یکی از پدیده­های دنیای مدرن اسـت کـه در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته اسـت. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر نرم­افزار آموزشی طراحی شده در مورد نحوه عملکرد فرد اسکراب و سیار در اتاق عمل، بر یادگیری مهارت­های عملی دانشجویان اتاق عمل انجام گرفت. روش­ها: این مطالعه نیمه تجربی، به روش سرشماری بر روی60 دانشجوی ترم اول رشته کارشناسی اتاق عمل شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، در سال­های 1391 و 1392 به روش نمونه­گیری تصادفی ساده به دو گروه کنترل (آموزش سنتی) و مداخله (آموزش سنتی به همراه نرم افزار) تقسیم شدند. اثربخشی نرم­افزار آموزشی طراحی شده از طریق آزمون عملی و با استفاده از چک­لیست مورد ارزیابی قرار گرفت. داده­ها پس از ورود به نرم افزار آماری SPSS با استفاده از شاخص­های مرکزی و پراکندگی و آزمون t و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ­ها: بر اساس نتایج، در آزمون عملی اول (قبل از مداخله) میانگین نمرات دانشجویان در گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معنی­داری را نشان نداد، اما در میانگین نمرات آزمون عملی دوم (بعد از مداخله) در دانشجویان گروه مداخله اختلاف معنی ­داری مشاهده شد (p=0.002). نتیجه­ گیری: این پژوهش نشان داد که استفاده از نرم­افزارهای آموزشی علاوه بر اینکه بر یادگیری دانشجویان موثر است، نمرات آن­ها را در آزمون عملی به میزان چشم­گیری افزایش داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت­های بالینی، نرم­افزار، اتاق عمل

عنوان انگلیسی The Impact of Educational Software Designed on Operating Room Students' Learning of Practical Skills
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: E-learning as a form of self-learning, is a phenomenon of the modern world which has been born in the age of information and knowledge-based society. The aim of this study is to evaluate the impact of educational software designed about scrub and circulate performance in the operating room on operating room students' in learning practical skills. Methods: In this quasi-experimental study, 60 operating room students of the first semester in Shahroud University of medical sciences in 2012 and 2013, were recruited through simple random sampling and they divided into two groups including control group by using traditional training and intervention group using traditional education plus software, effectiveness of educational software was evaluated through practical test using check list. Data were analyzed using SPSS software and inductive, descriptive statistics and paired t-test and t-test. Results: Results showed the first practical test (pre-intervention) mean scores in the intervention and control groups showed no significant difference. But in the second practical exam mean scores (post-intervention) were significantly different in the intervention group (P=0/002). Conclusion: This study showed that using educational software not only is effective in students learning but also raise their confidence in the practical exam.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Practical skills, Software, Operating room

نویسندگان مقاله سعید خزایی جلیل | s khazaei jalil
school of nursing and midwifery, shahroud university of medical sciences, shahroud, iran
دانشجوی رشته کارشناسی اتاق عمل، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)

بهاره شهبازیان | b shahbazian
school of nursing and midwifery, shahroud university of medical sciences, shahroud, iran
دانشجوی رشته کارشناسی هوشبری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)

اکرم السادات منتظری | a s montazeri
school of nursing and midwifery, shahroud university of medical sciences, shahroud, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)

علی عباسی | a abbasi
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
shahroud university of medical sciences
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شاهرود (Shahrood university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-323-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات