این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۳۱-۳۸
عنوان فارسی
بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اساتید محور اصلی تعلیم و تربیت هستند که دلسوزانه فعالیت میکنند تا مطلبی را به نحو احسن و قابل فهم به فراگیران منتقل کنند. بدیهی است که در این مسیر مهمترین فعالیت، مدیریت و اداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب درسایه ارتباط خوب و مؤثر با دانشجو میباشد. این مطالعه، با هدف بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان انجام گرفت. روشها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و جامعه آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (1100 نفر) بودند، که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 283 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سبکهای مدیریت کلاس دارای 30 سوال پنج گزینهای و 3 سه خرده مقیاس(تعاملی، مداخلهگر، و غیرمداخلهگر) بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 86/0 تایید گردید. دادهها بوسیله نرمافزار آماری SPSS و با استفاده از آزمونهای t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح معنیداری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: بر اساس نتایج 179 نفر 3/63 درصد دانشجوی دختر و 104 نفر 7/36 درصد دانشجوی پسر بودند. نتایج نشان داد که بیشتر اساتید به ترتیب از سبک مدیریت کلاس تعاملی، سبک مداخلهگر و سبک غیر مداخلهگر استفاده میکردند. بین سبک مدیریت کلاس مداخلهگر (0001/0=p،48/5=t)، سبک تعاملی (0001/0=p،27/3=t) و سبک غیرمداخلهگر (0001/0=p،56/4=t) اساتید با جنسیت و بین سبک مدیریت کلاس تعاملی(004/0=p،89/2=f) و غیر مداخلهگر (048/0=p،99/1=f) با رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود داشت، اما بین سبک مدیریت کلاس مداخلهگر با رشته تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که سبک مدیریت کلاس غالب اساتید دانشگاه از نوع تعاملی است. بنابراین در جهت افزایش توانمندی اساتید در کلاسداری، برگزاری کارگاه چگونگی مدیریت کلاس و روابط موثر با دانشجو پیشنهاد میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجویان ، سبک، مدیریت کلاس، استاد دانشگاه
عنوان انگلیسی
Study of Classroom Management in Birjand University of Medical Sciences from Students’ Viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله
Background: professors as main axis of education, try to transfer the materials to the learners intelligibly. In this regards, the most important activity is classroom management and adopting a desirable behavior along with good relationship with the students. This research tries to study classroom management of professors in Birjand University of Medical Sciences from students' viewpoint. Methods: This is a descriptive, cross-sectional study in which the population consisted of all the students in Birjand University of Medical Sciences (n=1100that 283 students were selected using random, stratum sampling and based on Korjsi and Morgan's tables. A researcher-made questionnaire about classroom management styles with 30 five-option items and 3 sub-scales (interactional, interventional, and non-interventional) was used to collect data. Its validity was confirmed by experts as 0.82 and its reliability was calculated by Chronbach's alpha as 0.86. The data were analyzed in SPSS (version 16) using independent t test and one-way ANOVA at the significant level of p< 0.05. Findings: According to the results, 179 students (63.3%) were female and 104 (36.7%) were male. The results showed that most professors made use of interactive, interventionist and non-interventionist classroom management styles , respectively. From students' viewpoint, there was a significant difference between classroom management styles of interventionist (p=0.0001, t=5.48), interactive style (p=0.0001, t=3.27) and the non-intervention style (p=0.0001, t=4.56) in terms of teacher gender. Concerning the field of study, there was a significant difference between the interactive classroom management style (p=0.0004, t=2.89) and non-interventionist style (p=0.048, t=1.99). However, the interventionist style did not vary significantly across fields of study (p=0.176, t=1.44). Conclusion: The results showed that most classroom management style was interactive, So in order to increase the ability of teachers in this field, workshops about how to manage classroom and effective relationships with students is offered.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Students, style , Classroom management, Faculty
نویسندگان مقاله
سیما کاظمی | s kazemi
payame noor university, birjand, iran.
دانشگاه پیام نور ، بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه پیام نور بیرجند (Payame noor university of birjand)
یحیی محمدی | y mohammadi
phd student of curriculum development at allameh tabatabaei university, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
محمد رضا رییسون | m r raeisoon
department of social medicine, faculty of medicine, birjand university of medical sciences, birjand, iran.
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (Birjand university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-351-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات