این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۶-۵۵

عنوان فارسی رابطه تاب آوری و سبک های دلبستگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پیشرفت تحصیلی دانشجویان از جمله مسائل مهم در نظام آموزش عالی می­باشد، که تحقق آن متأثر از عوامل مختلفی می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تاب­آوری و سبک­های دلبستگی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روش­ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - مقطعی بود که بر روی 285 نفر از دانشجویان پسر ساکن در خوابگاه­های دانشگاه علوم­پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 94-93 انجام شد. نمونه­ها به روش تصادفی خوشه­ای چند­مرحله­ای انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری اطلاعات پرسشنامه­های روا و پایای سبک­های دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور (Hazan and Shaver) و مقیاس تاب­آوری کونور و دیویدسون (Connor and Davidson) بود. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون­های همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چند متغیره از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی با سبک دلبستگی ایمن (34/0=r) و تاب­آوری (42/0=r) همبستگی مثبت و معنی­دار و در مقابل با سبک دلبستگی اجتنابی (21/0- =r) و سبک دلبستگی اضطرابی (25/0- =r) همبستگی منفی و معنی­دار داشتند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای پیش‌بین به طور معنی­دار قادر به تبیین 22/0 از واریانس پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بودند. نتیجه­گیری: نتایج این تحقیق بیانگر اهمیت متغیرهای سبک دلبستگی و تاب­آوری در پیش­بینی پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب­آوری، دلبستگی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان

عنوان انگلیسی The Relationship between Resilience and Attachment Styles with Academic
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Academic achievement is one of the important issues in the higher education system, whose realization is affected by many factors. The aim of this study was to examine the relationship between resilience and attachment styles with academic achievement among students at Isfahan University of Medical Sciences. Methods: This descriptive and cross-sectional study was performed in on 285 male students living in dormitories of Isfahan University of Medical Sciences. The sample were selected through multi-stage cluster sampling. Data collection tools were Hazan and Shaver Adult Attachment Questionnaire and Connor and Davidson Resilience Scale. Data were analyzed using descriptive statistics tests, Pearson Correlation coefficient, and Multiple Linear Regression. Results: findings showed a signify cant positive correlation (P< 0.01) between academic achievement and secure attachment style (r=0.34) and resilience (r=0.42). It also showed a significant negative correlation (P< 0.01) between academic achievement and avoidant attachment style (r=-0.21), anxious-ambivalent attachment style (r=-0.25). Stepwise regression analysis indicated that the predictor variables were able to significantly explain 0.22 of academic achievement variance among the students. Conclusion: The results of study support the importance of attachment styles and resilience in academic achievement among students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Resilience, Attachment, Academic Achievement, Students

نویسندگان مقاله سجاد سعادت | s saadat
faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

عذرا اعتمادی | o etemadi
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

پریسا نیلفروشان | p nilforooshan
department of counseling, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran.
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات