این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۴۶-۵۵
عنوان فارسی
رابطه تاب آوری و سبک های دلبستگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پیشرفت تحصیلی دانشجویان از جمله مسائل مهم در نظام آموزش عالی میباشد، که تحقق آن متأثر از عوامل مختلفی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه تابآوری و سبکهای دلبستگی با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی - مقطعی بود که بر روی 285 نفر از دانشجویان پسر ساکن در خوابگاههای دانشگاه علومپزشکی اصفهان در سال تحصیلی 94-93 انجام شد. نمونهها به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای روا و پایای سبکهای دلبستگی بزرگسالان هازان و شیور (Hazan and Shaver) و مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (Connor and Davidson) بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چند متغیره از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که پیشرفت تحصیلی با سبک دلبستگی ایمن (34/0=r) و تابآوری (42/0=r) همبستگی مثبت و معنیدار و در مقابل با سبک دلبستگی اجتنابی (21/0- =r) و سبک دلبستگی اضطرابی (25/0- =r) همبستگی منفی و معنیدار داشتند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای پیشبین به طور معنیدار قادر به تبیین 22/0 از واریانس پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بودند. نتیجهگیری: نتایج این تحقیق بیانگر اهمیت متغیرهای سبک دلبستگی و تابآوری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی در دانشجویان بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تابآوری، دلبستگی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The Relationship between Resilience and Attachment Styles with Academic
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Academic achievement is one of the important issues in the higher education system, whose realization is affected by many factors. The aim of this study was to examine the relationship between resilience and attachment styles with academic achievement among students at Isfahan University of Medical Sciences. Methods: This descriptive and cross-sectional study was performed in on 285 male students living in dormitories of Isfahan University of Medical Sciences. The sample were selected through multi-stage cluster sampling. Data collection tools were Hazan and Shaver Adult Attachment Questionnaire and Connor and Davidson Resilience Scale. Data were analyzed using descriptive statistics tests, Pearson Correlation coefficient, and Multiple Linear Regression. Results: findings showed a signify cant positive correlation (P< 0.01) between academic achievement and secure attachment style (r=0.34) and resilience (r=0.42). It also showed a significant negative correlation (P< 0.01) between academic achievement and avoidant attachment style (r=-0.21), anxious-ambivalent attachment style (r=-0.25). Stepwise regression analysis indicated that the predictor variables were able to significantly explain 0.22 of academic achievement variance among the students. Conclusion: The results of study support the importance of attachment styles and resilience in academic achievement among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Resilience, Attachment, Academic Achievement, Students
نویسندگان مقاله
سجاد سعادت | s saadat
faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
عذرا اعتمادی | o etemadi
university of isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
پریسا نیلفروشان | p nilforooshan
department of counseling, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran.
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات