این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۵۶-۶۳

عنوان فارسی تاثیر روش آموزش بهداشت دهان و دندان توسط دانشجوی استاندارد شده بر میزان پلاک دندانی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پلاک میکروبی دندان به عنوان عامل اصلی در پاتوژنز بیماری­های پریودنتال شناخته شده است. پیشگیری اولیه و آموزش به عنوان اثرگذارترین ابزار در کاهش بیماری دندان و پریودنتال و بهبود بهداشت دهان درنظرگرفته می­شود. هدف این مطالعه تعیین تاثیر روش آموزش بهداشت دهان و دندان توسط دانشجوی استاندارد شده بر میزان پلاک دندانی بود. روش­ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 62 بیمار مراجعه­کننده بطورتصادفی به دو گروه مورد: آموزش عملی بهداشت دهان و دندان توسط یک دانشجوی استاندارد شده (31 نفر) و گروه شاهد: آموزش چهره به چهره (31 نفر) تقسیم شدند. نمایه­ی پلاک که درواقع نمایه­ی بررسی کارکرد بیماران بود، توسط فرد معاینه­کننده و بر پایه نمایه پلاک O'Leary اندازه­گیری شده و میزان شاخص پلاک بیماران، قبل و بعد از آموزش ثبت گردید. جهت استاندارد­سازی دانشجو، تیمی تشکیل و پس از سه جلسه یک ساعته دانشجویان تعلیم عملی دیده و نحوه اجرای دانشجو توسط اعضای تیم مورد ارزشیابی و بازخورد لازم ارائه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­های مرتبط با شاخص پلاک از آزمون­های توصیفی و استنباطی با کمک نرم­افزار SPSS استفاده شد. یافته­ها: کاهش62/25 درصد شاخص پلاک دربیماران گروه مورد یا آموزش توسط دانشجوی استاندارد­شده و کاهش 13/15درصد در بیماران گروه شاهد یا آموزش چهره به چهره متعاقب آموزش مشاهده شد و نیز اختلاف معنی­داری بین میانگین شاخص کاهش پلاک در هر دو گروه مورد و شاهد پس از آموزش وجود داشت (0001/0 p=). نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که تربیت دانشجوی استاندارد شده به دلیل شبیه­ساز شده یک استاد مجرب، می­تواند نقش بسزایی در کاهش پلاک دندانی و روش مناسبی جهت آموزش نکات مراقبتی به بیماران داشته ­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، بهداشت دهان، بیماری پریودنتال

عنوان انگلیسی The Effect of Training by Standardized Student Method on Decreased Dental Plaque
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Dental microbial plaque is recognized as the most important factor in pathogenesis of periodontal diseases. The early prevention and training is considered as the most effective tool for reducing the dental and periodontal diseases and improvement of oral health. The main objective of this study is to determine the effect of standardized student training method on reduction of dental plaque. Methods: In this Quasi-Experimental study, 62 students were randomly divided into two cases and control groups, in which practical training of oral and dental health by a standardized student (31 samples) and face-to-face training were offered. Plaque index, which is indeed is the patients' performance assessment index, is measured by the examiner and based on the O'Leary plaque index. The plaque index before and after training , were recorded. A team was created for students' standardization. Then three one-hour sessions held for students' practical training; and performance of students evaluated by the team members, and feedbacks were provided. In order to analyze related data for dental plaque index, descriptive and analytical statistics were used SPSS software Ver.21.0. Results: The results showed a 25.62% drop in plaque index of patients in case group (trained by standardized student) and a 15.13% drop in control group (trained by face-to-face learning), which are significant for both groups based on the independent sample test and the obtained confidence level (p = 0.000). Conclusion: It can be concluded that training of standardized students, as it simulates an experienced mentor, can play a key role in reduced dental plaque and serve as an efficient technique for teaching the care service materials to patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Training, Oral Health, Periodontal Disease

نویسندگان مقاله امیررضا هندی | a r hendi
school of dentistry, tehran university of medical sciences,tehran, iran.
دستیار تخصصی پروتزهای دندانی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

بردیا ودیعتی صابری | b vadiati saberi
guilan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

یوسف جهاندیده | y jahandideh
fixed prosthesis, school of dentistry , guilan university of medical sciences , rasht , iran.
گروه پروتزهای ثابت دندانی، دانشکده دندانپزشکی،دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

ایده دادگران | i dadgaran
medical sciences research center,educational development center edc , guilan university of medical sciences , rasht , iran.
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکزمطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

سمیه نعمتی | s nemati
dental radiology dept, school of dentistry, guilan university of medical sciences , rasht , iran.
رادیولوژی دهان و دندان، استادیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-257-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات