این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۱-۱۹

عنوان فارسی بررسی سطح مهارت خلاقیت در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارتقاء مهارت­های خلاقیت یکی از اهداف آموزش عالی جهت تربیت دانشجویان پرستاری است. از طرفی، ضرورت وجود پرستاران خلاق در بخش­های ویژه که مراقبت پیچیده­تر به بیماران شدیداً بدحال ارائه می­دهند، احساس می­شود؛ لذا این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه سطح مهارت خلاقیت دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در30 بخش مراقبت ویژه در بیمارستان­های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392 انجام شد. روش­ها: در این مطالعه مقطعی کلیه دانشجویان سال اول ( 131 نفر) و آخر پرستاری (126 نفر) به روش سرشماری و 150 نفر از پرستاران شاغل در بخش­های مراقبت ویژه به روش تصادفی ساده از بیمارستان­های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392 انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها از آزمون خلاقیت عابدی استفاده شد. داده­ها با نرم افزارSPSS در سطح معنی­داری pP) بود. همچنین تفاوت معنی­داری بین دانشجویان سال اول و سال چهارم (01/0>p)، سال اول و پرستاران شاغل (02/0=p) و سال چهارم و پرستاران شاغل (01/0=p) وجود داشت، به گونه­ای که میانگین امتیاز مهارت خلاقیت پرستاران شاغل از دانشجویان سال اول و چهارم بیشتر بود. نتیجه­گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد، مهارت خلاقیت در پرستاران شاغل در بخش­های ویژه بیشتر از دانشجویان و در دانشجویان سال آخر بیشتر از دانشجویان سال اول بود . پایین­تر بودن مهارت خلاقیت دانشجویان پرستاری در مقایسه با پرسنل پرستاری نشان دهنده لزوم تلاش برای ارتقای این مهارت با برنامه­ریزی در آموزش دانشجویان و بکارگیری روش­های تدریس نوین می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خلاقیت، دانشجوی پرستاری، پرستار، مراقبت ویژه

عنوان انگلیسی Assessment the Creative Skills of Nursing Students and Nurses in the Intensive Care Units of Hospitals Covered by Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Promotion of creative skills is one of the goals of higher education for training nursing students and also the need for innovative nurses in intensive care wards is felt to provide exclusive complex care to very ill patients. Thus, this survey aimed to compare creative skills in the nursing students and nurses in 30 intensive care units of hospital covered by Tehran University of medical sciences in 2013. Methods: In this cross-sectional study, all freshman (131) and senior (126) nursing students through census method and 150 nurses in the intensive care units of hospitals covered by Tehran University of Medical Sciences in 2013 were selected by random sampling. Abedi Creativity questionnaire was used for data gathering. Data were analyzed using SPSS software, with variance analysis and Toki tests; at the significant level P< 0.05. Results: Mean score of creative skills scores for freshman students was 126.1±7.4, senior students 142.4±8.6 and for nurses 151/6±8/4 that was statistically significant. There is a meaningful difference between the freshman students with senior students (p< 0.01), freshman students with nurses (p=0.02) and senior students with nurses (p=0.01) in terms of the mean scores of creative skills. So that nurses̛ creativity skills was more than of freshmen and senior students. Conclusion: Research findings show that creative skill in critical care nurses is more than students and also in senior students is more than freshman students. Low levels of creative skill among nursing students compare to nurses indicates the necessity of the skill improvement by embedding them in students' curriculum and using modern methods of teaching.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Creativity, Nursing Student, Nurse, Intensive Care Unit

نویسندگان مقاله حمیدرضا صادقی گندمانی | h r sadeghi gandomani
kashan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

معصومه دلارام | m delaram
school of nursing amp; midwifery, shahrekord university of medical sciences, shahrekord, iran
گروه مامائی، دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

فریبا نصیری زیبا | f naseri ziba
iran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

نرگس ناصری بروجنی | n naseri boroujeni
islamic azad university dehaghan branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان (Islamic azad university of dehaghan)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-265-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات