این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۰-۲۸
عنوان فارسی
دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در مورد الگوهای ارزشیابی تحصیلی: سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: نظام آموزش عالی سرمایه انکارناپذیر هر کشوری بوده و نقشهای مختلفی در جوامع به عهده دارد. اطمینان از کسب دانش، مهارت و صلاحیتهای لازم توسط دانش آموختگان و ارزشیابی به عنوان یک امر مدیریتی از ضروریات این نظام است. مطالعه حاضر، با هدف بررسی شیوه های متداول ارزشیابی تحصیلی از نظر اعضای هیات علمی انجام شد. روشها: در این بررسی توصیفی تحلیلی در سال 1392، تعداد 167نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بهروش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا انجام شد. دادهها با استفاده از آزمون رتبهایی فریدمن، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها: از مجموع 165 نفر پاسخگو، 27 نفر مدرک PhD و 108 نفر دکترای تخصصی پزشکی داشتند. از نظر اعضای هیات علمی، الگوهای مشارکتی و هدفآزاد الگوهای مطلوبتری بودند. تحلیل نتایج نشان داد ترجیح الگوها براساس سابقه تدریس، جنسیت و پست مدیریتی معنیدار نبود. آنالیز واریانس و آزمون LSD نشان داد در الگوی هدفگرا تفاوت میانگین نمرات در رتبه دانشیار (95/3) با رتبه استادیار (62/3) معنیدار بود )013/0(P= و در الگوی مدیریتگرا نیز تفاوت میانگین نمرات در رتبه مربی (66/4) با رتبه استادیار (38/4) معنیدار بود ) 042/0(P=. نتیجه گیری: دیدگاهها و علایق اعضای هیات علمی در مورد الگوها نشان داد توجه صرف به اهداف تعیین شده و نتایج برنامهها کافی نیست. لذا میبایست به نتایج پیشبینی نشده و واقعی و مشارکت دادن ذینفعان و بخصوص دانشجویان نیز که در انتخاب الگوی ارزشیابی نقش مهمی دارند توجه شود. این امر موجب افزایش اعتبار ارزشیابی و اثربخشی آن خواهد بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنجش، آموزش، دانشکده، ارزشیابی
عنوان انگلیسی
Viewpoint of faculty members about educational evaluation models in Urmia University of medical sciences in 2014
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Higher education system is a great asset and play different roles in societies. Ensuring of acquisition of knowledge, skills and competencies were required by the graduates and the need for evaluation as a management practice are prerequisite for this system. The present study aimed to assess the common methods of educational evaluation from the views of faculty members in Urmia University of medical sciences. Methods: In this cross-sectional study, 167 members of the Faculty of Urmia Medical Sciences were selected in 2013. Data were collected by a Researcher made questionnaire. Friedman test, t-test and ANOVA were used for data analysis. Results: Of 165 respondents, 27 were PhD and 108 were medical specialists. From the view of faculty members, participatory and goal-free models were more favorable. Analysis of the results revealed preference models on the basis of teaching experience; gender and having managerial position were not significant. ANOVA and LSD tests showed that in the goal-oriented model, difference of mean scores between the ranks of associate professor (3.77) and assistant professor (4.12), (P=0.003) and in the management-oriented model difference of mean scores between the ranks of lecturer (4.66) and assistant professor (4.38), were significant(P=0.04). Conclusion: Viewpoint and preferences of faculty members indicated that not only the defined goals objectives and results but also unforseen actual results, participation of stakeholders, particularly students, who were important in the selection of evaluation models must be considered, so that it will strengthen their credibility and effectiveness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Assessment, Education, Faculty, Evaluation
نویسندگان مقاله
مصطفی شیخ زاده | m sheikhzadeh
urmia branch, islamic azad university
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه (Islamic azad university of urmia)
بهرام نبی لو | b nabilou
school of public health, urmia university of medical sciences, urmia, iran
گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
شیوا بابایی | sh babaei
urmia university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (Urmia university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-104-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات