این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۲۹-۳۹

عنوان فارسی بررسی نظرات پزشکان عمومی شاغل در رابطه با سرفصل‌های بیماری‌های مغز و اعصاب و کفایت بالینی آن‌ها در تشخیص و درمان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارزیابی مکرر آموزش پزشکی برای ارتقاء و بهبود کیفی آموزش پزشکی ضروری است. بررسی دیدگاه دانش­آموختگان درباره ارزش کاربردی مباحث آموزشی و میزان کفایت بالینی­شان، یکی از روش­های ارزیابی آموزش پزشکی می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نگرش پزشکان درباره ارزش کاربردی موضوعات تدریس شده در زمینه بیماری­های مغز واعصاب وهمچنین درباره میزان توانمندی­شان در تشخیص و درمان بیماری­های شایع مغز و اعصاب انجام شده است. روش­ها: این پژوهش توصیفی – مقطعی در سال 1392 به طور تصادفی بر روی پزشکان عمومی مشمول طرح که از ابتدای سال 81 تا انتهای سال 91 فارغ التحصیل شده­اند و در طی تحصیل دوره­ی کارورزی مغز و اعصاب را گذرانده و در زمان مطالعه در یکی از رسته­های بهداشتی و یا درمانی در استان گیلان مشغول به کار بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه حاوی سه بخش اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی کاربرد عملی سرفصل­های تعیین شده توسط شورای آموزش و برنامه ریزی پزشکی از دیدگاه پزشکان،و ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان در رابطه با سرفصل­های تعیین شده بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) ، استنباطی (Independent test و Mann Whitney) و توسط نرم افزار spss انجام شد. یافته­ها: در این مطالعه 148 پزشک عمومی مورد بررسی قرار گرفتند. در ارزیابی ارزش کاربردی سرفصل­های تعیین شده بر اساس نظرات پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رسته ی کاری، به ترتیب فیزیوپاتولوژی، تشخیص و درمان سردرد (82/ 91 درصد)، سرگیجه (5/88 درصد) و عوارض عصبی بیماری­های داخلی(8 / 58 درصد)، دارای بیشترین ارزش کاربردی با اهمیت و بسیار با اهمیت بودند. در ارزیابی کفایت تشخیصی و درمانی پزشکان مشمول طرح بدون در نظر گرفتن رسته­ی کاری، بیشترین درصد کفایت تشخیصی و درمانی به ترتیب به سردرد (7/77 درصد)، سرگیجه (5/61 درصد) و انجام معاینه­ی عصبی و اخذ شرح حال بیماری عصبی (50 درصد) تعلق داشت. در بررسی وضعیت کلی کفایت تشخیصی درمانی پزشکان مشمول طرح در رابطه با سرفصل­های آموزشی بیماری­های مغز و اعصاب، مشخص شد که اکثریت آن­ها (5/65 درصد) دارای کفایت تشخیصی درمانی ضعیفی هستند. نتیجه­گیری: با توجه به نتایج، اکثریت پزشکان مشمول طرح دارای کفایت تشخیصی و درمانی ضعیفی هستند، بنابراین پیشنهاد می­شود که بازنگری به صورت اختصاص دادن وقت و توجه بیشتر در رابطه با سرفصل­های آموزشی با ارزش کاربردی بالا و حذف و یا محدود نمودن سرفصل­های آموزشی که ارزش کاربردی کمی دارند اعمال شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی General Physician's Viewpoints, about Educational Titles and Clinical Competencies in Diagnosis And Management of Neurological Diseases
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: continuous evaluation of medical education is essential for promoting and improving medical education quality. Assessment of medical graduates viewpoints about practical value of educational topics and their clinical competencies is a method for evaluation of medical education. This study aims to determine general physician's viewpoints occupied in health care and hospital centers about practical values of subjects taught in the context of neurological diseases also, about their competencies in diagnosis and management of common neurological diseases. Methods: This cross-sectional study was done in 2013 among all GPs graduated at the beginning of 2002 until the end of 2012, completed the neurological internship course during their study and occupied in health care or hospital centers in the guilan province. The questionnaire contains three parts: demographic data, assessment of the practical value of educational titles set by the General Medical Council and Planning Education by GPs qualified research project, assessment of their competencies in diagnosis and management of neurological diseases related to educational titles. The collected data were analyzed using SPSS. To describe data, the mean , standard deviation and Frequency distribution were used.to compare clinical competency scores in terms of variables, independent test was used for normal distribution and Mann whitney test was used if distribution was not normal. Results: This study assessed 148 general physicians viewpoints.In assessment of practical values of educational titles without regarding to fields of work, educational titles such as physiopathology, diagnosis and management of headache, vertigo and neurological complications of interior disease, had the most "important" and "very important" values, respectively.In assessment of clinical competencies in diagnosis and management of neurological diseases, without regarding to fields of work, physicians in educational titles such as headache, vertigo, physical exanimation and history taking of neurological disease, had the most clinical competencies respectively. Assessing of overall clinical competencies of physicians in diagnosis and management of neurological diseases, shows that, the most (65.5%) of physicians had a poor clinical competencies Conclusions: Regarding to poor competencies of majority of physicians in diagnosis and management of neurological diseases, this assessment suggests a review to devote much of time and attention to educational titles with high practical values and eliminating and/or limiting titles with low practical values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علی رودباری | s a roudbary
guilan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

امیر سالاری | a salari
guilan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

تارا هدایتی امامی | t hedayati emami
guilan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

بابک بخشایش اقبالی | b bakhshayesh eghbali
neurology dept, school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه نورولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

احسان کاظم نژاد لیلی | e kazemnezhad leili
guilan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

یاسر مودبی | y moaddabi
guilan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-288-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات