این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۴۰-۴۸

عنوان فارسی مقایسه تاثیر آموزش راهبردهای شناختی و ابراز وجود برخودکارآمدی عمومی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خودکارآمدی به عنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در روابط بین­فردی مورد توجه وتاکید است. آموزش ابراز وجود و راهبردهای شناختی می­توانند بر خودکارآمدی دانشجویان موثر باشند. از این رو هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی دو روش آموزش راهبردهای شناختی و ابراز وجود بر خودکارآمدی عمومی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی انزلی بود. روش­ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی سه گروهه بود . تعداد 60 نفر از دانشجویان دختر رشته­های تحصیلی مدیریت، حسابداری، حقوق و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی انزلی در سال 90 که دارای نمره خودکارآمدی عمومی پایین بودند، غربالگری شدند و به طریق تصادفی به سه گروه شامل دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. آموزش راهبردهای شناختی و ابراز وجود در 8 جلسه برای دو گروه آزمایش بطور جداگانه اجراء شد. در این مطالعه برای ارزیابی خودکارآمدی از ابزار خودکارآمدی شوارزر استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها نیز با کوواریانس تحلیل و با تست تعقیبی بن فرونی انجام شد. یافته­ ها: میانگین نمره خودکارآمدی در گروه آزمایش 1 قبل از آموزش راهبردهای شناختی 12/22 و بعد از آموزش 27 بود. هم­چنین در گروه آزمایش 2 قبل از آموزش ابراز وجود 04/20 و بعد از آموزش 37/25 بود که نشان داد نمرات خودکارآمدی در هر دو گروه به طور معنی­داری افزایش یافته است(01/0( P< . مقایسه تفاوت میانگین­های دوگروه نشان داد آموزش ابراز وجود بیشتر از راهبردهای شناختی بر میزان خودکارآمدی عمومی موثربوده است. نتیجه گیری: نتایج موید آن است که با استفاده از آموزش راهبردهای شناختی و ابراز وجود می­توان خودکارآمدی عمومی را افزایش داد. اما تاثیر آموزش ابراز وجود بر خودکارآمدی بیشتر از آموزش راهبردهای شناختی بوده است. بنابراین شایسته است آموزش این مهارت­ها در دوران تحصیل به خصوص از سنین پایین­تر به طور جدی به افراد ارائه شود و بر آموزش مهارت ابراز وجود تاکید بیشتری گردد. بدون تردید یکی از راه­های پیشرفت یک جامعه، بالا رفتن خودکارآمدی افراد و به ویژه نسل جوان آن جامعه می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش،فرایند شناختی، ابراز وجود، خودکارآمدی

عنوان انگلیسی Comparison of the Effect of Cognitive Strategies and Assertiveness Training on General Self-Efficacy of Female Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: self-efficacy as an important factor in the success of interpersonal is under attention and emphasize that with cognitive strategies and assertiveness training can enhance students' self-efficacy,Then the aim of this study was to compare the effect of cognitive strategies and assertiveness training on general self-efficacy of female students in Islamic Azad University, Anzali branch. Methods: This study was a quasi-experimental in three-groups. A total of 60 female students in management, accounting, law and engineering fields with low self-efficacy scores were screened in 1390 and randomly were divided into three groups, two experimental and one control group. eight sessions of cognitive strategies and assertiveness training were presented for the two groups separately. Schwarzer self-efficacy scale was used to assess self-efficacy. The results were analyzed through covariance test and were confirmed by post hoc Bonferroni test. Results: The mean score of self-efficacy in case group 1 before training cognitive strategies was 22.12 and was 27 after training. The mean score of self-efficacy in case group 2 before training self – assertiveness was 20.04 and was 25.37 after training. This revealed significantly increased of self-efficacy in both groups (p< 0/01). Also the comparison of mean difference's two groups showed self – assertiveness training was affected more on General self-efficacy scores than cognitive strategies. Conclusion: Results confirm general self-efficacy can be increased by using cognitive strategies and assertiveness training. But the assertiveness training affect more on self-efficacy than cognitive. So ,teaching these skills during education especially at lower age, is necessary. Undoubtedly increasing self efficacy particulary among young people promote community.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education ,Mental Processes, Assertiveness, Self-Efficacy

نویسندگان مقاله بهمن اکبری | b akbari
departement of psychology clinical psychology , eslamic azad university ,rasht, iran.
گروه روانشناسی روانشناسی بالینی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ،ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)

نعیما خدادای | n khodadady
phd student, tehran university of medical sciences ,guilan road trauma research center, guilan university of medical science, rasht , iran.
دانشجوی دکترای آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران،مرکز تحقیقات تروما و حوادث جاده ای ,دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، رشت, ایران .
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

سید محمد جواد موسوی | s m j moosavi
moosavi sm , regersterd nurse. some sara imam khomeini hospital ,guilan university of medical science, rasht, iran.
جواد موسوی،کارشناس پرستاری،بیمارستان امام خمینی، صومعه سرا، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: بیمارستان امام خمینی تهران

سیدعارف اصلی | s a asli
department of public management , guilan university of medical science, rasht , iran.
گروه مدیریت،دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،رشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

لیلا روحی بلسی | l rouhi balasi
guilan university of medical science
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-193-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات