این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۴۹-۵۶
عنوان فارسی
مقایسه رشد مسیر شغلی و اهمالکاری دانشجویان دارای اختلال بیش فعالی/کم توجهی با دانشجویان نرمال
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: اهمالکاری یک عادت رفتاری شایع در بین افراد است و پژوهشها حاکی از آن است که یکی از عوامل به وجودآورنده و تشدیدکننده اهمالکاری، تکانشی بودن است که یکی از نشانههای اختلال بیشفعالی/کمتوجهی است. از طرفی دیگر با توجه به اهمیت شغل در زندگی افراد که در طول مسیرشغلی آنان قرار دارد، این مطالعه با هدف مقایسه رشد مسیر شغلی و اهمالکاری دانشجویان بیشفعال/ کم توجه و دانشجویان نرمال دانشگاه اصفهان انجام شد. روشها : روش این پژوهش علی- مقایسهایی است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان بود، که تعداد 220 نفر، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهایی انتخاب شدند و به وسیلهی پرسشنامه رشد مسیر شغلی، پرسشنامه اهمالکاری و مقیاس درجه بندی وندریوتا در سه گروه بیشفعال /کم توجه، مشکوک به بیش فعالی/کمتوجهی و نرمال مورد مقایسه قرار گرفتند. این پرسشنامهها از روایی و پایایی مطلوب برخوردار بودند. دادهها از طریق آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی با روش تحلیل واریانس تک متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل واریانس تک متغیره نشان داد که بین میانگین رشد مسیر شغلی دانشجویان بیشفعال/ کم توجه، مشکوک با نرمال تفاوت معنیدار وجود ندارد (25/0 = p، 38/1= F). درحالیکه میانگین اهمالکاری دانشجویان بیشفعال/ کم توجه و مشکوک به طور معناداری بیشتر از اهمالکاری دانشجویان نرمال بود(01/0 > p، 47/6 = F). نتیجه گیری: یافتهها نشان داد که اختلال بیشفعالی/کم توجهی بر میزان اهمالکاری دانشجویان تأثیر گذار است. لذا درمان دارویی و نیز مداخلات آموزشی در زمینه کنترل اهمالکاری برای بهبود عملکرد این دانشجویان پیشنهاد میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال بیش فعالی/کم توجهی، رشد مسیر شغلی، اهمال کاری
عنوان انگلیسی
Comparing the Career Development and Procrastination in Attention Deficit- Hyperactivity Disorder Students with Common students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Procrastination is a common behavioural problem in people and research showed that impulsive is a factor in making and increasing procrastination which is also a sign of ADHD. Focusing on the importance of job in persons life, This research has studied in comparison of career development and procrastination between attention deficit- hyperactivity disorder (ADHD) and normal students of University of Isfahan. Method: The method is a comparative and causative one. The participants are BA students of university of Isfahan among whom 220 students were chosen by clustering sample. The participants were compared and contrasted in three fields through Career Development Questionnaire, Procrastination Questionnaire, and Wender Utah Rating Scale measure. They were contrasted in three groups as attention deficit- hyperactivity disorder, to be in doubt attention deficit- hyperactivity disorder and normal ones. data were analyzed through descriptive statistics as mean, standard deviation and two levels of inferential statistics through one-variable variance analysis (p< 0.01). Results: The results show that there is no significant difference between career development of attention deficit- hyperactivity disorder students, to be in doubt and normal ones. There is a significant difference between procrastination among attention deficit- hyperactivity disorder, to be in doubt students and normal ones (F= 6.47, p
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرضیه فدایی | m fadaee
university of isfahan, isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
پریسا نیلفروشان | p nilforooshan
department of counseling, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran.
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد صادقی | a sadeghi
university of isfahan, isfahan
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-254-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات