این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۷۱-۷۶
عنوان فارسی
مکاتب و نظریه های روانشناسی پرورشی
چکیده فارسی مقاله
موضوع یاددهی و یادگیری از موضوعات اساسی در هر جامعهای میباشد و عناصر اصلی این مطلب معلم و یادگیرنده هستند. در روانشناسی مکتبها و روشهای مختلفی وجود دارند که هرکدام به نوبه خود در زمینههای مختلف رفتار پژوهشهای گسترده و فراوانی را بعمل آوردهاند و واقعیتها و نظریههای یادگیری را از دیدگاههای خاص مورد بررسی قرار دادهاند. خردگرائی بیان میکند که عقل بالاترین نیرو و استعداد در انسان است، چون به کمک آن میتوان به اندیشههای مجرد پی برد. تجربهگرایان بیان میکنند که از راه تجربه میتوان دنیای پیرامون را مطالعه کرد. عملگرایان ایدهها را در عمل به کار میگیرد. یادگیری از دیدگاه ساختگرایان تغییر در ساختشناختی و فرایندهای ذهنی فرد محسوب میشود. یادگیری گشتالتی، یادگیری از راه کسب بینش را مطرح مینماید. در یادگیری گشتالتی قوانین یادگیری مانند شباهت مطرح میشود. نظریه یادگیری کلامی آزوبل معنیدار کردن یادگیری را وجود رابطه بین یادگیریهای قبلی و یادگیری جدید میداند. براساس نظریه یادگیری تجربی، یادگیری به روشهای تجربه عینی، مفهومسازی انتزاعی، مشاهده تاملی و نیز آزمایشگری فعال صورت میگیرد. از دیدگاه این نظریه یادگیرندگان بطور غالب در جهت یادگیری مشخصات یکی از انواع سبکهای واگرا، جذب کننده یا تحلیلکننده، تطبیق یابنده و همگرا دارند. یادگیری شناختی اجتماعی بریادگیری از راه مشاهده استوار است. این نظریه شناختی رفتاری است که در آن هم بر تقویت و تنبیه و هم بر فرایندهای شناختی تاکید شده است. هدف این مطالعه معرفی و شناخت مکاتب و نظریههای روانشناسی پرورشی و راههای مختلف آموزش و یادگیری میباشد که بر مبنای آنها مدرسین راههای مناسب آموزشی را جهت مشکلات آموزشی انتخاب کنند و آنها را به کار گیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Schools and Theories of Educational Psychology
چکیده انگلیسی مقاله
The main issues in any society are Teaching and Learning and main elements of this story are the teacher and the learner. There are different Psychology schools in which any of them in turn, have taken many extensive researches about behavior, and facts and theories of learning have been studied from a particular perspective. Rationalism asserts that the human intellect has the highest energy and talent; it can help to understand abstract ideas. Empiricist stated that the experience can be read around the world. Pragmatism applied idea to action. Learning from the perspective of constructivism is a change on cognitive construction or mind subjective process. In Gestalt learning, learning occurs on acquiring insight. In Gestalt there are learning regulations such as similarity. Verbal learning theory of Azoble being relationship between prior learning and new learning. Lead to meaningful learning. Based on experiential learning theory learning occur at concrete experience methods, abstract conceptualization, reflective observation and active experimentation.the perspective of learning theory,learners Predominantly oriented on characteristics of various styles of Accommodator, Diverger, Converger and Assimilator. Learning is based on social cognitive learning through observation. This is behavioral theory which emphasized both reinforcement and punishment and cognitive processes. The goal of this study is recognition of educational schools and different manners for education and learning that based on teachers choose and apply suitable educational manners for educational problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Educational Psychology
نویسندگان مقاله
حسین کریمی مونقی | h karimi mooanaghi
mashhad university of medical sciences, mashhad
دانشگاه علوم پرشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
زهرا مرضیه حسنیان | z m hasanian
nursing dept, hamedan university of medical sciences, hamedan, iran
گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پرشکی همدان، همدان ،ایران
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-112-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات