این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱-۱۱
عنوان فارسی
تجربه اعضائ هیات علمی در آموزش تعهدات حرفه ای به دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : رفتار های غیرحرفهای در حال تبدیل به یک اتفاق معمول در میان دانشجویان پزشکی است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت آموزش تعهدات حرفهای پزشکی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به منظور تعیین پیش شرطها و موانع استقرار آن است. روش ها: این مطالعه کیفی فنومنولوژیک در سال 1392 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با مشارکت 18 عضو هیات علمی که به صورت هدفمند از بین 130 عضو هیات علمی دانشکده پزشکی انتخاب شدند صورت گرفت. شرکت کنندگان در قالب 3 گروه متمرکز به تبیین باورها، ادراکات و انتظارات خود در مورد آموزش تعهدات حرفهای در قالب سوالاتی همچون «فراگیران شما چگونه تعهدات حرفهای را فرا میگیرند؟» و « شما با چه چالشهایی در آموزش تعهدات حرفهای به فراگیرانتان روبرو هستید؟» پرداختند. برای استخراج کدها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. یافته ها: اعضای هیات علمی تجربههای آموزشی قبل از ورود به دانشگاه، آموزشهای ساختارمند در دانشکده و یادگیری نقش حرفهای از الگوها را عوامل اصلی موثر بر یادگیری تعهدات حرفهای برشمردند. شرکت کنندگان مشاهده رفتار اساتید و بازخورد های دریافتی از آنان را تاثیرگذارترین عامل در یادگیری فراگیران معرفی نمودند. آنان معتقد بودند درحال حاضر نقش الگویی اساتید کمرنگ شده است. آنان تعهدات حرفهای را چند بعدی عنوان نموده و عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را بر آن موثر دانستند. همچنین روش ترکیبی برای آموزش پیشنهاد شد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که برنامهریزی منسجم در دانشکده پزشکی برای التزام بیشتر فراگیران و اساتید به آموزش تعهدات حرفهای ضروری است. برنامههای رسمی فعلی آموزشی در زمینه تعهدات حرفهای کافی نیست و پیشنهاد میشود تمرکز بیشتری بر بهبود این آموزشها از جمله توجه به نقش الگو بودن اساتید در طول دوره آموزشی پزشکی صورت گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش پزشکی، آموزش تعهد حرفهای، بحث گروهی متمرکز
عنوان انگلیسی
Faculty Members Experience About Teaching of Medical Professionalism in Qazvin University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : Evidence suggests that unprofessional behavior is a common problem among medical students. The purpose of this study was to evaluate pre-conditions and barriers of establishment of professional medical education from perspective of faculty members of Qazvin University of Medical Sciences. Methods: This phenomenological qualitative study was conducted in 1392 with participation of eighteen faculty members of Qazvin University of Medical Sciences (who were targeted among 130-faculty member). Participants in three focus groups explained their beliefs, perceptions and expectations about the training of professional in the form of questions such as "How do students learn professionalism?" and "What challenges do you face in training your professional obligations?" We used content analysis for data analysis process. Results: The faculty members mention ed learning experience before entering the university, structured teaching in the school and learning professional role models as main factors affecting the learning of medical professional. Research participants believed that the teachers' role modeling and feedback are most influential factor in professional learning, but trainees didn't accept their teachers as role models. From the perspective of faculty, p professionalism is a multidimensional issue and has been a affected by economic, social and political factors. Also a hybrid approach was also proposed for training the professionalism with the major components of theoretical and clinical training. Conclusion: The results show that the current formal programms of medical schools in the field of professional training is not enough and a focus on specific activities is proposed to improve teaching professionalism including an approach to role modeling. The approach could be provided with an intentional demonstration of professional behavior during the educational courses.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
medical education, professional education, focus groups
نویسندگان مقاله
عباس علامی | a allami
نوید محمدی | n mohammadi
,department of community medicine, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
ماندانا شیرازی | m shirazi
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-65-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات