این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۳۷-۴۴

عنوان فارسی بررسی میزان دستیابی دانشجویان پرستاری به اهداف آموزشی کارورزی بالینی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش بالینی رکن اساسی در آموزش پرستاری است. دستیابی به اهداف بالینی در بخش­های ویژه در مراقبت از بیماران امری حیاتی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان دستیابی به اهداف بالینی بخش­های ویژه در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گرفت. روش­ ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی 51 نفر از دانشجویان ترم هفتم درسال1392 انجام شد. نمونه­گیری به روش سرشماری و داده­ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات فردی و چک لیست­های خودارزیابی و آزمون آسکی گردآوری شد. داده­ها با استفاده از آزمون آماری t ، نمودار همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها: نتایج خودارزیابی نشان داد دستیابی به اهداف بالینی در بخش دیالیز مطلوب و در سی­سی­یو و آی­سی­یو متوسط بوده و بررسی آزمون آسکی نشان داد در بخش سی­سی­یو و آی­سی­یو پروسیجرهای تفسیر نوار قلب و ساکشن لوله تراشه متوسط، ماساژ قلب و اکسیژن­تراپی مطلوب و در بخش دیالیز انجام پروسیجرها مطلوب بوده است. آزمون آماری t بین نتایج خود ارزیابی و آزمون آسکی ارتباط معنی داری نشان نداد. نمودار همبستگی پیرسون بین میانگین معدل دانشجویان با نتایج آزمون آسکی ارتباط معنی­داری را نشان داد (007/0 > P ) اما بین میانگین معدل و خود ارزیابی ارتباطی یافت نشد. نتایج آزمون آسکی بهتر از خودارزیابی بود و آزمون آماری t اختلاف میانگین نمرات دو آزمون در دو گروه را معنی دار نشان داد . (002/0 >P) همچنین میانگین نمره دانشجویان دختر در آزمون آسکی بهتر از خودارزیابی بوده و آزمون آماری t اختلاف آنها را معنی دار نشان داد. (002/0 >P) اما میانگین نمره دانشجویان پسر در دو آزمون یکسان و اختلاف معنی­داری مشاهده نشد. نتیجه­ گیری: در برخی مهارت­ها دسترسی به اهداف ضعیف بوده لذا بازبینی اهداف در انتهای هر ترم ضروری است. توجه به نتایج ارزیابی در برنامه­ریزی آموزشی موجب دسترسی به سطح بالاتری از مهارت­ها می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، بالین، مهارت، خود ارزیابی، آسکی

عنوان انگلیسی Evaluation of Achieving to Clinical objectives in Nursing Students in Critical Care Units
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Clinical education is the essential in nursing education. In this direction, achieving to clinical objectives in critical wards in patients care is necessary and training of efficient nurses for patient care is important. Methods: This is a descriptive analytic study and 51 male and female 7th semester nursing students of kurdistan University of Medical Sciences were recruited for study. Sampling has been done by consus data were collected by method and questionnaire of personal information & self-evaluation and Objective Structured Clinical exam(OSCE) checklist . Data was analyzed by T test and pearson correlation using spss (18) Resault: The resault of the self-evaluation showed that achieving to clinical objectives in Hemodialysis was optimal and in CCU and ICU were medium. The result of OSCE showed that EKG interpretation and endotracheal tube suction had minimum score. In heart massage and oxygen therapy had maximum score. Also clinical procedure in Hemodialysis ward were optimal. There is no significant difference among OSCE and self-examination. Also Pearson correlation test showed significant difference between OSCE and average score (p< 0/007) but no difference showed between self evaluation and average score. The result of the OSCE was better than self evaluation and there was significant difference (p< 0.002).The result of the OSCE in female students were better than self-evaluation and T test showed significant difference (p< 0.002). There was no significant difference among OSCE and self-examination in male students. Conclusion: In regard to the results, achieving to some competences were poor. Therefore further review of clinical objectives at the end of every course is necessary. The result of clinical evaluation in planning education induced to achieving to higher level of competences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کامبیز ذهنی | k zehni
sanandaj - kurdistan university of medical sciences - nursinig and midwiffery faculty
سنندج - خ پاسداران - دانشگاه علوم پزشکی کردستان - دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

محمد زاهد رخزادی | m z rokhzadi
nursing of medical – surgical dept, nursing and midwiffery school, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

شهریار محمودی | sh mahmoodi
sanandaj - kurdistan university of medical sciences - nursinig and midwiffery faculty
سنندج - خ پاسداران - دانشگاه علوم پزشکی کردستان - دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

محمد رضا عبدالملکی | m r abdolmaleki
educational development center, kurdistan university of medical sciences, sanandaj,iran.
مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)

قادر صالح نژاد | gh salehnezhad
nursing medical surgical group, nursing and midwiffery school, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran.
گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-258-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات