این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱-۲
عنوان فارسی
نامه به سردبیر: پاپ کوییز-آزمونی برای آموزش و ارزشیابی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
نامه به سردبیر سردبیر محترم مجله پژوهش درآموزش علوم پزشکی ارﺳﺎل اﻳﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲ در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺟﻪ و اراﺋﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﺑﻪ اﺳﺎﺗﻴﺪ محترم علوم پزشکی در خصوص استفاده از فرصت ارزشیابی دانشجو برای آموزش موثر است. همانطور که میدانید سنجش، بخش جدایی ناپذیر فرایند آموزش و یادگیری است و تاثیر مهمی بر نحوه مطالعه و آماده شدن برای امتحان دارد ( 1 ) . ازجمله اهداف و ضرورتهای ارزشیابی، مشخص کردن سطح تواناییها و آمادگی دانشجو برای یادگیری، برنامهریزی برای جبران کاستیهای مربوط به محتوای از قبل تدریس شده، شروع مناسب فعالیتهای یاددهی یادگیری، شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشجو در جریان تدریس، مشخص کردن و دادن بازخورد از طرف تصحیح کننده به دانشجو و مطلع کردن دانشجو از سطح عملکرد مورد نیاز میباشد (2). پوفام 2002 میگوید: «تاثیر سنجش بر آموزش و یادگیری به این دلیل ایجاد میشود که آنچه مورد سنجش قرار میگیرد تبدیل به چیزی میشود که برای آن ارزش قایل میشویم و طبیعی است که همان، آموزش داده می شود». تاثیر نوع سنجش بر مطالعه یادگیرندگان و آموزش استاد، به اندازهای است که آن را باید جزء ویژگیهای آزمون به حساب آورد ( 1 ) . پاپ کوییز ( Pop quiz ) آزمون تکوینی اعلام نشدهای است که برای آموزش و ارزیابی دانشجویان مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع آنها آزمونهای کوتاهی هستند که بدون اطلاع قبلی دانشجویان و در فواصل زمانی نامنظم در طول ترم و ابتدای کلاس، طی مدت زمانی کوتاه برگزار میشوند ( 3 , 4 ) این آزمـونها می توانند به شکلهای مختلف مانند چند گزینهای، کوتاه پاسخ، جورکردنی و جای خالی و یا به صورت انشایی، برگزار شوند. پس از برگزاری آزمون بلافاصله، استاد پاسخها را به صورت کتبی به دانشجویان ارائه میدهد ( 4 ) . براین مبنا، پاپ کوییز بیانگر آن است که دانشجو از محتوای تدریس شده چه چیزی را فراگرفته است ( 5 ) . در طی سالها ترکیب متفاوتی از این کوییزها طراحی شده است اما نتایج نشان داده است که کوییزهایی که امتیاز آن به عنوان یک نمره اضافی به نمره آزمون پایانی افزوده میشود بیشترین تاثیر مثبت را در یادگیری و افزایش علاقه دانشجو به مطالعه در طول ترم و تشویق به حضور در کلاس را داشته است. مطالعات به طور آشکار نشان داده است که پاپ کوییز در تشویق دانشجو به مطالعه بیشتر، کاهش حفظ کردن طوطی وار، آمادگی آنها برای امتحان پایانی و مشخص شدن مشکلات دانشجویان در ارتباط با محتوای درس قبل از امتحان پایانی، موثر بوده است ( 4 , 6 , 7 , 9 ) . در مطالعهای که گراهام (1999) انجام داده است دانشجویان در سطوح بالاتر تحصیلی علاقه مند به استفاده از پاپ کوییز هستند زیرا به آنها برای مطالعه بیشتر انگیزه میدهد. با توجه به این که امروزه دغدغه اساتید استفاده از انواع روشهای تدریس موثر در کلاس است، پاپ کوییز می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای آموزش و ارزشیابی دانشجویان علوم پزشکی مورد استفاده اساتید قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمونهای اعلام نشده، پاپ کوییز، ارزشیابی تکوینی
عنوان انگلیسی
Pop Quiz: a method for teaching and evaluation of students
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Pop quiz, unannounced quiz, formative evaluation
نویسندگان مقاله
رضا جفایی دلویی | r jafaei dalooei
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
حسین کریمی مونقی | h karimi mooanaghi
گروه جراحی دانشکده پرستاری و مامائی 2- گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
سمیه علیزاده | s alizadeh
دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-244-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
4
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات