این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۹-۲۶
عنوان فارسی
تاثیر کارگاههای آموزشی بر تدوین سوالات چند گزینهای امتحانات ارتقاء دستیاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: سوالات چندگزینه ای در آزمون های ارتقاء دستیاری یکی از متداولترین روش های ارزشیابی دانشجویان است . هدف از این پژوهش بررسی تاثیر برنامه توانمندسازی اساتید بر تعداد اشکالات ساختاری سوالات آزمون ارتقاء دستیاری در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال های 91و 92 بود. روش ها: این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی از نوع قبل و بعد مداخله است. برنامه توانمندسازی اساتید در سه مرحله صورت پذیرفت. ابتدا کتاب اصول طراحی و ارزشیابی سوالات چند گزینه ای در اختیار کلیه گروه های آموزشی قرار گرفت. کلیه سوالات آزمون ارتقای دستیاری دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، در سال 91 از نظر ساختار سوالات با استفاده از چک لیستی مشتمل بر 19 آیتم مبتنی بر اصول میلمن مورد بررسی قرار گرفت. 150 سوال از هر رشته بررسی شد. سپس نتایج بررسی سوالات هر رشته در اختیار گروه ها قرار گرفت. در مرحله سوم کارگاههای آموزشی به تفکیک گروههای آموزشی جهت بررسی سوالات آن گروه، قبل از برگزاری آزمون ارتقای سال92 تشکیل گردید. سپس سوالات آزمون ارتقای سال92 مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمونهای t و ANOVA از طریق نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 2100سوال در 7 رشته تخصصی اطفال، جراحی، داخلی، قلب، روانپزشکی، زنان، بیهوشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد اشکال ساختاری هر سوال در سال 91، 02/0 ± 58/0و در سال92، 02/0 ± 44/0 بدست آمد که با استفاده از آزمون تی گروههای مستقل اختلاف معنیداری قبل و بعد از آموزش دیده شد (001/0> P ). نتیجه گیری : برگزاری برنامههای توانمندسازی اساتید به طور موثری میتواند باعث کاهش تعداد اشکالات ساختاری سوالات گردد و لزوم برگزاری و گسترش این نوع برنامهها را در سطوح آموزش پزشکی نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارگاه ،سوالات امتحانی، دستیاری، توانمندسازی، پزشکی
عنوان انگلیسی
Effect of Faculty Training Programs on Improving Quality of Residency Exams in 2013-2014
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Multiple choice questions are the most common and objective test in medical science education. The aim of this study is to determine effectiveness of faculty development program on quality of residency exams in medical school of Qazvin University of Medical Sciences (QUMS) in Iran. Methods: This was a Quasi-experimental study (before & after intervention) .Faculty development program was conducted in three phases: First, a book titled " design and evaluation of multiple-choice questions " was given to all departments. All questions from residency exams of QUMS for 7 specialty programs in 2013 (there were 150 questions for each specialty, totaling 1050 questions) were structurally evaluated using a valid and reliable checklist based on Millman principles. In the second phase, feedback of survey result were given to all 7 groups. Finally, educational workshops, one for each department were organized before residency exams in 2014. Data related to questions designed by faculties who had participated in the interventional workshop were analyzed using statistical T-test and ANOVA. Results : Overall, 2100 questions related to 7 departments including: pediatric, surgery, internal medicine, cardiology, psychiatry, obstetrics and gynecology, anesthesiology were analyzed. Findings showed that poorly structural questions in 2013were 0.58 ±0.02, and in 2014, were 0.44± 0.02. Using a t-test of independent groups showed significantly different before and after training (p< 0.001). Conclusion: Current study showed that faculty development programs are significantly effective in promoting and it needs to be developed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فریبا درخشان | f derakhshan
department of medical education, shahid beheshti university of medical sciences, tehran,iran
دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
عباس علامی | a allami
department of infectious diseases, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran.
گروه عفونی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
سلیمان احمدی | s ahmadi
medical education faculty, shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-251-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات