این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۳

عنوان فارسی شناسایی عوامل موثر بر کیفیت برنامه‌های آموزشی و تاثیر آن‌ بر توانمندی‌های حرفه ای پرستاران
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: اطلاع از عوامل موثر بر اشتغال فارغ التحصیلان، می­تواند اطلاعات مفیدی در زمینه نقش حرفه­ای و عملکرد آنان در اختیار مسئولین قرار داده و امکان شناسایی نواقص برنامه ­های آموزشی و برنامه‌ریزی مناسب آموزشی را فراهم کند. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل موثر بر کیفیت برنامه­های آموزشی و تاثیر آن­ها بر توانمندی های حرفه­ای فارغ التحصیلان رشته پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شد. روش­ها : در این مطالعه توصیفی - مقطعی، کلیه فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی (روزانه، شبانه، پیوسته، ناپیوسته) پرستاری که در فاصله­ی سال ­ های 90-1386 از دانشکده پرستاری و مامایی قزوین فارغ التحصیل شده ­ اند، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق­ساخته شامل37 سئوال که پس از تایید روایی و پایایی آن از سه طریق (تماس تلفنی همراه با ضبط مکالمات، مراجعه حضوری و پست الکترونیک) تکمیل شد. داده ­ ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون همبستگی کورولیشن خطی با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته: نتایج نشان داد که 65 درصد از فارغ التحصیلان از برنامه­های آموزشی ارائه شده در دانشکده پرستاری و مامایی رضایت در حد متوسط داشتند. فارغ التحصیلان بیشترین عناصر موثر بر کیفیت برنامه­های آموزشی را به ترتیب، منابع علمی در دسترس، فضای مناسب دانشکده، امکانات آموزشی دانشکده، اساتید مجرب و فعال بودن بخش­ها، نظم و مقررات آموزشی تئوری، نظم و مقررات آموزشی بالینی اعلام کردند. 9/66 درصد از فارغ التحصیلان توانایی خود را در مراقبت از بیمار زیاد و اکثر فارغ التحصیلان کاربرد دروس کارآموزی و عملی را بیشتر از دروس تئوری ارزیابی کردند. بین نمرات اهداف برنامه­های آموزشی کارشناسی پرستاری و نحوه اجرای این برنامه در دانشکده پرستاری و مامایی قزوین از دیدگاه فارغ التحصیلان ارتباط خطی معنی­داری وجود داشت (001/0 P< و 383/.= r ). نتیجه ­گیری: از دیدگاه فارغ التحصیلان مهارت­های کسب شده در طول تحصیل در حد متوسطی موجب کسب مهارت­های حرفه­ای آنان در محیط کار بود. با توجه به پیشرفت سریع رشته پرستاری در جهان و توجه به این که افراد شاغل در این شغل مستقیماً با جان انسان­ها سر و کار دارند، بازنگری و ارتقاء برنامه­های آموزشی مخصوصاً استفاده از روش­های نوین آموزشی و ارزشیابی دانشجویان می­تواند در توانمندسازی بیشتر دانش آموخته­گان رشته پرستاری موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identifying Effective Factors on Quality of Nursing Curriculum and Their Competence
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Knowledge about effective factors on employing graduates, makes it possible to give their professional role and function to authorities and identify possible shortcomings in planning educational programs and provide appropriate training. This study try to explore effective factors on quality of nursing curriculum and competence based on viewpoints of nursing graduates from Qazvin university. Methods: In this cross– sectional study, all graduates in nursing from Qazvin faculty of Nursing and Midwifery from 2007 to 2011 have been examined. They completed a questionnaire in one of three ways: (by phone, in person and via e-mail). Data from 301 graduates were analyzed on SPSS 19. Significant level of 0/05 was considered. Results: The results showed that 65% of graduates had moderate satisfaction of training programs had been offered in the faculty of Nursing and Midwifery. From graduates viewpoint, the main effective factors on the quality of educational programs were access to resource, oppropriate environment, facilities, experienced teachers and activity of clinical departments, theoretical and clinical discipline. 66.9% of graduates evaluated their ability to care patients "many", and most graduates regarded practical courses to be more useful than theoretical program. There was a significant linear relationship between the scores of the goals of nursing curriculum and how to implement them in the Qazvin Faculty of nursing & midwifery (r=0.383 and p< 0.001) Discussion: From the viewpoints of graduates, the skills gained during education was moderately related to the professional skills. Given the fact that people working in the nursing profession are directly dealing with human lives and considering rapid advances in this filed, methods of teaching and evaluating students and training skill need to be reconsidered and revised.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه نظری شادکام | f nazari shadekam
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
تهران دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

اعظم قربانی | a ghorbani
, qazvin university of medical sciences, faculty of nursing amp; midwifery, qazvin, iran,
دانشگاه علوم پزشک قزوین دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

فروزان کریمی | f karimi
shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran
تهران دانشکده آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

طاهره صادقی | t sadeghi
tehran university of medical sciences, tehran , iran
دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-212-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات