این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۵۴-۶۲
عنوان فارسی
آموزش بین حرفه ای: راه کاری جهت بهبود مراقبت سلامت
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آموزش بین حرف ای یکی از روش های آموزشی است که در متون مختلف، استفاده از آن تأکید شده است و اعتقاد بر این است که می تواند باعث افزایش همکاری های بین حرفهای و بهبود کیفیت مراقبت از بیمار شود . با توجه به اهمیت کار تیمی در بهبود مراقبت از بیمار، در این مطالعه با مرور پژوهشهای انجام شده در این زمینه، به بررسی نقش آموزش بین حرفهای در بهبود مراقبت سلامت پرداخته شده است . روشها: در این مطالعه مروری غیر نظام مند برای رسیدن به اهداف مطالعه، در بازه زمانی سال های 2000 تا 2013 مقالات با کلید واژههای آموزش بین حرفه ای، یادگیری بین حرفه ای و بهبود مراقبت سلامت در منابع اینترنتی و پایگاه های اطلاعاتی Eric, Science Direct, SID و همچنین در منابع کتابخانهای و نشریات ایرانی در حیطه آموزش در علوم پزشکی جستجو و از نتایج 30 مقاله که ارتباط بیشتری با موضوع مورد مطالعه و اهداف آن داشتند، استفاده گردیدند. یافتهها: از مجموع 73 مقاله بررسی شده مستندات 30 مقاله مرتبط و معتبر استخراج شد . عمده مطالعات بر تاثیر آموزش بین حرفهای بر دانش و نگرش فراگیران دلالت داشتند. این درحالی است که در برخی مطالعات تاثیر آن بر بهبود عملکرد و کار گروهی و ارتقاء سطح سلامت جامعه نیز گزارش شده است. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت آموزش و یادگیری بین حرفهای در بهبود دانش، نگرش و مهارت حرفه های سلامت، این نوع آموزش می تواند نقش مهمی در ارتقاء سلامت که هدف غایی و نهایی در ارائه خدمات سلامت به شمار می آید، داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش بین حرفهای، یادگیری بین حرفهای، بهبود مراقبت سلامت
عنوان انگلیسی
Interprofessional Education: the Strategy to Improve Health Care
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Interprofessional education (IPE) as one of educational methods has been emphasized in many literature. It is believed that it can increase Interprofessional collaborations and improve the quality of patient care. Given the importance of teamwork in improving patient care, the aim of this study was to investigate the role of interprofessional education in improving healthcare by review the articles. Method: In this narrative review, For achieving its goals several articles with keywords interprofessional education, interprofessional learning and improving HealthCare, in Internet resources and databases and library resources And Iranian publications in the field of Medical Education were Selected and reviewed And the articles that are more relevant to the subject of study and its objectives, were used. Results: Out of the 73 papers reviewed, 30 related and valid papers were examined. Most studies indicated the effect of interprofessional education on knowledge and attitudes among students. However in some studies, its impact on group work and performance improvement and health promotion has been reported. It can be said that interprofessional education can affect on the cooperative behavior, providing services within each professional and having more attention to the needs of receiving services and their caregivers, and can improves Perceived self-efficacy in students of medical sciences And consequently improves health care. Conclusion: Considering the importance of interprofessional learning to improve knowledge, attitudes and skills of health professions, this type of education can play an important role in improving the health and health care delivery. Keyword: Interprofessional Education, Interprofessional Learning, Healthcare Improvement
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
رضا جفایی دلویی | r jafaei dalooei
isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
مشهد میدان دکتر شریعتی بیمارستان قائم دپارتمان پزشکی هسته ای.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
حسین کریمی مونقی | h karimi moonaghi
medical education dept, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
مشهد میدان آزادی پردیس دانشگاه دانشکده پزشکی گروه آموزش پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نیکو یمانی | n yamani
educational development center, medical education dept, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
اصفهان خیابان هزارجریب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مرکز مطالعات و توسعه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
علیرضا ایرج پور | a r irajpoor
medical education research center, nursing amp; midwifery faculty, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
اصفهان خیابان هزارجریب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
فریده سادات سعادت یار | f s saadatyar
mashhad university of medical sciences, mashhad, iran
دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-242-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات