این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۶۳-۷۲
عنوان فارسی
بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی
چکیده فارسی مقاله
: آسیب های ناشی از فرو رفتن سوزن، معمولی ترین شکل تماس شغلی با خون می باشند. تبعیت از احتیاط های استاندارد باعث کاهش این خطر می شود. این مطالعه، تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی بر میزان رعایت با احتیاط های استاندارد در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان را بررسی نمود. روشها: مطالعه از نوع پژوهش مداخلهای شاهددار بود. جمعیت مورد مطالعه کل دانشجویان پزشکی در مقطع بالینی ( 117 نفر) بودند که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله آموزشی (مورد 57 نفر) و گروه کنترل (شاهد 60 نفر) تقسیم شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته جمع آوری و اطلاعات پس از وارد شدن در نرم افزار SPSS با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته: نتایج نشان داد 8/80 درصد از دانشجویان، هیچ گونه سابقه آموزش قبلی در مورد احتیاطهای استاندارد نداشتند. 5/15 درصد سابقه آسیب با سرسوزن و اجسام نوک تیز ( Needle Stick ) و 5/13درصد سابقه تماس با ترشحات بیماران را داشتند. مداخله آموزشی در رابطه با احتیاط های استاندارد در گروه مورد، از لحاظ آماری بطورمعنیداری موجب افزایش نمره میانگین سازه های آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، خود کارآمدی و رفتار گردید. ولی با وجود افزایش نمره سازه راهنما برای عمل و کاهش نمره موانع درک شده، تغییرات معنی دار نبودند . نتیجه گیری: نتایج نشان داد مداخله آموزشی در اتخاذ رفتار بهداشتی موثر بوده و با الگوی اعتقاد بهداشتی تناسب داشته است. لذا تداوم آموزش به دانشجویان پزشکی در رابطه با احتیاط های استاندارد پیشنهاد می گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of an Educational Intervention Based on Health Belief Model on the Standard Precautions among Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Needle stick injuries are the most common kind of occupational exposure to blood and body fluids. Obeying the standard precautions decrease the risk of injuries. This study assessed the effect of educational intervention based on Health Belief Model on the behavior associated with standard precautions among medical student's of Rafsanjan University of Medical Sciences. Methods: This was a case-control interventional study . Study population was consisted of 117 medical students of Fourth to seventh- year who were randomly assigned to two intervention groups case group (n=57) and control. Data were collected using a questionnaire made by researcher and were analyzed by statistical of Paired and independent t tests using SPSS (18th edition) . Results : The results showed that 80.8 Percent of students had no history of previous training on standard precautions.15.5 Percent had experienced injuries with needles and sharp objects (Needle Stick), and 13.5 Percent of them had a history of contact with patients' secretions . The intervention in the case group, regarding the standard precautions, increased statistically significant the mean of structures of knowledge , perceived susceptibility, perceived severity , perceived benefits , self- efficacy and behavior. Despite the increase in the score of cues to action and reduction in the score of perceived barriers, changes were not significant Conclusion: the result showed that educational intervention is e ffective in conducting healthy behavior and has been compatible with the Health Belief Model. Continuous education regarding precaution standards is recommended for medical students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محبت محسنی | m mohseni
kerman university of medical sciences
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
محمود محبوبی | m mahbobi
kerman university of medical sciences
مرکز تحقیقات مدلسازی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
احمدرضا صیادی | a r sayadi
rafsanjan university of medical sciences
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
زیبا شعبانی | z shabani
rafsanjan university of medical sciences
مرکز تحقیقات ایمونولوژی بیماری های عفونی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
محمد اسدپور | m asadpour
rafsanjan university of medical sciences
گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-229-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات