این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱-۱۰
عنوان فارسی
بررسی هوش هیجانی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هوش هیجانی یک مهارت اجتماعی است و شامل درک احساسات خود برای تصمیم گیری مناسب و همچنین کاربرد احساسات در روابط و توانایی رهبری افراد می باشد و جنبه های مختلف آن با روش های مناسب قابل ارتقاء می باشد، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین هوش هیجانی دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی مقطع علوم پایه و بالینی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان طراحی و اجرا گردید. روش ها: در این پژوهش توصیفی - مقطعی 215 نفر از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی واحد بین الملل دانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش سرشماری نمونه گیری شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی Bar-On بود. این ابزار به بررسی هوش هیجانی در 5 مقیاس ( مهارت های درون فردی، مهارت های بین فردی، سازگاری، مدیریت تکانش و خلق عمومی) و 15 خرده مقیاس می پردازد. روایی آن به طریق روایی محتویی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 94/. تایید گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنالیز واریانس، t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: میانگین نمره هوش هیجانی دانشجویان پزشکی ( 8/334 ) و دندانپزشکی ( 2/326 ) از نظر آماری تفاوت معنی دار را نشان نداد. میانگین هوش هیجانی دانشجویان مقطع علوم پایه 06/344 و میانگین هوش هیجانی دانشجویان مقطع علوم بالینی 42/324 بود. در مقیاس 5 گانه هوش هیجانی میانگین مقیاس مدیریت تکانش 98/37 که پایین تر از سایر مقیاس ها بود .همچنین، بین میانگین نمره هوش هیجانی دانشجویان دختر ( 7/329 ) و پسر ( 8/333 ) تفاوت آماری معنی دار مشاهده نشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میانگین نمره کل دانشجویان از سطح متوسط بالاتر بود و میانگین نمره دانشجویان مقطع علوم پایه کمی بیشتر از مقطع علوم بالینی بود. لذا توصیه می شود به منظور موفقیت هرچه بیشتر حرفه ای، با برگزاری دوره های آموزشی، سمینارها و کارگاه ها مهارت های هوش هیجانی درطول سال های تحصیلی دانشجویان تقویت گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش هیجانی، دانشجوی پزشکی، دانشجوی دندانپزشکی
عنوان انگلیسی
The Study of Emotional Intelligence in Medical &Dentistry Students of International Branch of Guilan University of Medical Sciences in 2013
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Emotional intelligence is a social skill which includes understanding one’s own feelings for suitable decision-making, application of feelings in communication and the ability to lead people, so multiple aspects of emotional intelligence can be promoted with proper procedures. This study aimed to determine emotional intelligence in medical & dentistry of basic & clinical students of international school of Guilan university of medical sciences in 2013. Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on 215 students of international school of Guilan university of medical sciences in 2013. A survey was conducted and data was collected through a standard inventory of Bar-On emotional intelligence.This tool explores the emotional intelligence to 5 scale ( intrapersonal skills , interpersonal skills , adaptability , general mood and impulse control ) and 15 small- scale deals. The reliability ( Cronbach's alpha ) coefficients for scale was confirmed 94%. Data were analyzed using descriptive statistics, ANOVA, t-test, and Pearson correlation coefficient. Results: The results of this study show that no significant difference was observed between medical students’ emotional intelligence mean score (334.8) and that of dentistry (326.2). The mean of total emotional intelligence score in basic and clinical student was 344. 06 and 324.42 respectively. In five scale’ emotional intelligence, the lowest score belonged to tension control in two groups of basic and clinical students. Moreover, no significant difference was observed between female students’ emotional intelligence mean score (329.7) and that of males (333.8). Conclusion: The results of the present study indicate that total mean score of student's emotional intelligence was more than moderate. Also, mean score od medical and dentistry students basic science course was more than clinical students. Therefore, it is recommended for more professional success, setting up training courses, seminars and workshops improve emotional intelligence skills during the students educational year.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional Intelligence, Medical Students, Dental Students
نویسندگان مقاله
راحله برادران تمدن | rahele baradarn tamadon
anzali .amidieh avenue.mehran alley.39
بندر انزلی .خ.عمیدیه.بن بست مهران.پلاک 39
سلیمان احمدی | solieman ahmady
school of medical education shahid beheshtiuniversity of medical sciense
دانشکده آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
محمد علی حسینی | mohamad ali hosieni
tehran university of social welfare and rehabilation sciences
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
فردین مهرابیان | fardin mehrabian
health school gilan university of medical sciences
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات