این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۱-۱۸
عنوان فارسی
بررسی میزان آگاهی دانشجویان از نرمافزارهای رایانهای و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه سرعت و شتاب تولید دانش آنچنان است که باید برای رسیدن به توسعه و پیشرفت از تکنولوژیهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی استفاده کرد. از طرفی فناوری اطلاعات فرصتی را برای بهبود کیفیت آموزش در دانشگاهها فراهم کرده است. با توجه به اینکه دانشجویان از ارکان اصلی آموزش هستند، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی دانشجویان از مفاهیم و نرم افزارهای رایانه ای و استفاده از پایگاههای اطلاعاتی انجام شد. روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در سال تحصیلی1391 انجام گرفت. جمعیت مورد مطالعه شامل 120 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بودند که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است . دادهها با روشهای آمار توصیفی و آزمونهای t-test و ANOVA از طریق نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج مطالعه نشان دادکه 3/83 درصد از نمونههای پژوهش، دورههای آموزشی رایانه را گذرانده و 3/38 درصد از آنها دارای مدرک بینالمللی رایانه ( ICDL ) بودند. 45 درصد از دانشجویان بیش از 2 ساعت از رایانه و 40 درصد از آنها در روز بین 2-1 ساعت از اینترنت استفاده میکردند. 7/86 درصد از دانشجویان با Google Scholar ، 60 درصد پایگاه INLM و 7/31 درصد پایگاه اطلاعاتی Medline آشنایی داشته و بیشترین دریافت مقاله از Google scholar (3/38درصد) و Medline (3/23درصد) بود. میزان آشنایی دانشجویان با موتورهای جستجو در اینترنت 85 درصد و عملگرهای جستجو 7/81 درصد و در میان نرمافزارهای Microsoft Office بیشترین آشنایی مربوط به مهارت power point (60 درصد) بود. میانگین سواد رایانهای دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر بود ولی اختلاف معنیداری مشاهده نگردید. همچنین سواد رایانهای بین دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی تفاوت آماری را نشان نداد. نتیجهگیری: یافتهها نشان داد دانشجویان آشنایی مطلوبی با مهارتهای فناوری اطلاعات داشتند ولی برنامهریزی به منظور آموزش مهارتهای رایانهای و استفاده از نرمافزارهایی چون Endnote و SPSS در دانشگاههای علوم پزشکی ضروری است .
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Evaluation of Students Awareness of Concepts, Computer Software and Using Database in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : Today, using modern information and communication to achieve development, because of high-speed production of knowledge is inevitable. Also, information technology has provided an opportunity to improve the quality of education in universities. Considering students as the main component of education, this study was conducted to evaluate student's awareness of concepts, computer software and using database in Shahid Sadoughi University of medical sciences. Methods : This descriptive study was conducted on 120 Master students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences through cluster sampling method in 2012. The data collection tool was a researcher-made questionnaire and its reliability and validity has been confirmed. Data were analyzed SPSS. Results : The results showed that 83/3% of the students passed computer training courses and 38/3% of them had International Computer certificate. Allocated time to use computer during a day was as follow: 43.3% of students 1-2 hours per day, 45% more than 2 hours and 11.7% less than one hour. Also in using internet 40% between 1-2 hours and 35% more than 2 hours per day used Internet. All students have email and 41/7% checked their email daily. 86/7% was familiar with Google scholar, 60% with Iranian National Medical Digital Library (INLM) and 31/7% with Medline database. Also, 85% was familiar with search engines and 81/7% with search operators. Among microsoft office software, high and low familiarity ralated to power point (60%) and access (11.7%) respectively. Conclusion: Results showed that students had sufficient awareness of Information Technology (IT) skills. But teaching computer skills and using software such as Endnote and SPSS is essential in universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدیه ممیزی | m momayyezi
research center of prevention and epidemiology of non-communicable disease, school of health, shahid sadoughi university of medical sciences, yazd, iran.
مرکز تحقیقات پیشگیری و اپیدمیولوژی بیماری های غیر واگیر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ،یزد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد (Shahid sadooghi university of medical sciences)
حسین فلاح زاده | h fallahzadeh
محمد ممیزی | m momayyezi
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-213-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات