این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۹-۲۷
عنوان فارسی
بررسی ساختار آموزشی دانشکدههای پزشکی برتر دنیا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : تنوع برنامه های آموزشی دانشگاه ها و کیفیت آن ها موجب رونق بازار آموزش عالی می گردد، آموزش پزشکی نیز همانند کل سیستم آموزش عالی دنیا دچار تحولات شگرفی گردیده است، افزایش نیازهای جوامع، پیشرفت دانش و اصلاح شیوه ها در آموزش پزشکی منجر به بازنگری در اغلب برنامههای آموزش پزشکی دانشکدههای پزشکی برتر دنیا گردیده است، لذا این مطالعه با هدف آشنایی با ساختار آموزشی دانشکدههای پزشکی برتر دنیا انجام گردیده است. روش ها : این پژوهش، یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. ابتدا مطابق با سیستم رتبهبندی شانگهای لیست 100 دانشگاه برتر دنیا در سال 2012 انتخاب و در بین آنها دانشگاههای دارای دانشکده پزشکی با بالاترین رتبه از لحاظ عملکردی انتخاب شدند . سپس با مراجعه به وبسایت دانشکده های مذکور، اطلاعات مورد نیاز استخراج گردیدند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای آمار توصیفی استفاده شد. یافته ها : از 100 دانشگاه برتر مورد مطالعه، 47 دانشگاه دارای دانشکده پزشکی و از لحاظ عملکردی رتبه زیر 50 داشتند. دانشکده پزشکی کمبریج با نرخ پذیرش 3/6 بالاترین نرخ و دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز با نرخ 2% پایینترین نرخ پذیرش دانشجو را داشتند ، بررسی ویژگی های کوریکولومهای آموزشی 10 دانشکده برتر پزشکی نشان داد در برنامه اکثر دانشکدهها بازنگری کوریکولوم صورت گرفته و از کوریکولومهای ادغامیافته و مبتنی بر شایستگی بهره میگرفتند . نتیجهگیری: اکثر دانشکده های پزشکی مورد مطالعه جهت برتری در حوزه پژوهش که مورد تاکید سیستم های رتبهبندی بینالمللی دانشگاهی است به عوامل موثر بر موفقیت حوزه آموزشی دانشگاه ها نظیر جذب دانشجویان نخبه و ارائه کوریکولومهای متنوع نیز توجه نمودهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش پزشکی، رتبهبندی دانشگاهی، کوریکولوم
عنوان انگلیسی
Identification of Top Medical School's Educational Structure in the World
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The type and quality of educational programs result in higher education marketing. Medical education as well as higher education systems around the world has been dramatic changes. Increase the community's needs, progress, and reform in teaching approach in medical education Caused to revision in most medical school's curriculum. This research was conducted to recognize of top medical school's educational structure in the world. Methods: In this descriptive study 100 top universities of the world selected based on Shanghai ranking system that includes Institute of Medical Sciences. Among them universities, medical schools were selected with the highest ranking in their performance. All of data were gathered based on the information available on universities website. Demographic data were analyzed by spss software by applying descriptive statistics. Results : Results showed among the top 100 universities, 47 university medical school performance ratings under 50 .Cambridge Medical School Acceptance rate (6/3%) was the highest rate and Johns Hopkins University Medical school was lowest acceptance rate (2%) .Evaluation of Educational Curriculum features in 10 top medical schools revealed integrated and competency based curriculum further considered and most of curriculums have been revised. Conclusion : Most of medical schools for excellence in the field of research by giving attention to international ranking system, notice to factors affecting the success of educational structure such as attractive elite students and delivery of various curriculum.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Medical education, university ranking, curriculum.
نویسندگان مقاله
غلامرضا عبداله زاده استخری | gh abdolahzade estakhry
guilan university of medical sciences, president office
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-دفترریاست دانشگاه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
آبتین حیدرزاده | a heidarzadeh
guilan university of medical sciences, deputy of research
معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
شهرام یزدانی | sh yazdani
medical education college-shahid beheshti university of medical sciences,
دانشکده آموزش پزشکی-دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
زهرا طاهری ازبرمی | z taheri ezbarami
guilan university of medical sciences,
دانشگاه علوم پزشکی گیلان-دفترریاست دانشگاه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-101-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات