این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۸-۳۵
عنوان فارسی
بررسی فرآیند ارزشیابی بالینی مبتنی بر Log Book برمیزان یادگیری شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه با رشد سریع و روز افزون اطلاعات شکاف بین تئوری و عمل روز به روز عمیق تر می گردد. یکی از راهکارهای جدید رفع این مشکل نگاهی دیگر به آموزش بالینی می باشد. یکی از راه حلهای اصلی حل مشکلات بالینی، ارزشیابی مداوم و ارزشیابی فرآیند آموزشی دانشجو با استفاده از کتابچه راهنمای یادگیری بالینی ( Log Book ) است. این مطالعه با هدف، تعیین تأثیر استفاده از Log Book بر یادگیری مهارتی و شناختی دانشجویان پرستاری صورت گرفت . روش ها: این مطالعه بصورت تحقیق نیمه تجربی بر روی 2 گروه 7 نفره از دانشجویان ترم 4مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در واحد کارآموزی قلب به روش در دسترس در دو نیمسال تحصیلی صورت گرفت. که در آن دانشجویان با استفاده از Logbook مورد ارزشیابی قرار گرفتند و در پایان نمرات حاصل با نمراتی که دانشجویان از روش سنتی به دست آوردند، با استفاده از آزمون آماری توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در ارزیابی بالینی مبتنی بر Log Book (58/0 ± 23/18) بیشتر از نمرات دانشجویان به روش سنتی (90/0 ± 46/17) بود. اما از نظر آماری تفاوت معنیداری بین نمرات دو روش مشاهده نگردید. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر Log Book در یادگیری و توجه بیشتر آن به جزئیات در فرآیند ارزشیابی دانشجویان و استفاده کم آن در آموزش بالینی، بهتر است به منظور ارتقا آموزش، کارگاههای آموزشی برای اساتید و دانشجویان درگیر در آموزش بالینی برگزار گردد تا بتواند با افزایش آگاهی و مهارتهای لازم، به طراحی مناسبتر این روش و اجرای عملی ان کمک نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
Logbook ، آموزش بالینی، ارزشیابی
عنوان انگلیسی
Survey of Clinical Evaluation Process Based on Logbook and Cognitive And Psychomotor Learning in Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nowadays, with the rapid growth of information, gap between theory and practice has been increased. A new approach to solve this problem is looking beyond to Clinical teaching. In this regards, one of the main solution, ongoing assessment and evaluating the education of students Log Book processes. Therefore, this study aimed to determine the effect of booklet logbook on learning and cognition nursing students. Method: This quasi -experimental study was done on 2 groups of 7 people from fourth semesters of undergraduate nursing students of Guilan University of medical sciences in clinical training of heart unit, with convenience method in 2 semesters. Students were evaluated using logbook. Finally, the students' scores with scores obtained from traditional method were compared by using descriptive and inferential (pearson correlation coefficient) statistics. Result: Mean and standard deviation of students score based on logbook in clinical assessment was (17.13±1.02), it was more than student's score in traditional method (17.03±0.85). But there was not statistically significant difference between the scores of two methods. Conclusion: Inspite of the effect of Log Book in learning by more attention to the details of the evaluation process, it is used less, Therefore to improve clinical education, it is better focus more on different workshops for students and educators involved in the clinical education, and to increase the required knowledge and skills for improving of design, that are more appropriate and practical.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Log Book, Clinical Education, Evaluation.
نویسندگان مقاله
عاطفه قنبری | a ghanbari
guilan university of medical sciences
دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
آرزو منفرد | a monfared
guilan university of medical sciences
دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-240-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات