این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۶-۴۳

عنوان فارسی بررسی میزان آمادگی خودراهبری دریادگیری و فاکتورهای مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در دهه­های اخیر با توجه به تغییرات شگرف علمی، گستردگی وسیع علوم و فنون و ضرورت ارتقاء و به روزرسانی دانش و مهارت­های انسان­ها، ارتقاء مهارت­های یادگیری مادام­العمر به­عنوان یکی از اهداف اولیه تعلیمات بزرگسالی تعیین شده است. حال برای داشتن عملکرد موثر، نیازمند سرمایه کافی اجتماعی و مهارت­های لازم خواهیم بود که ازجمله این مهارت­ها، یادگیری خودراهبر است . هدف این مطالعه بررسی عوامل همراه با میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری در دانشجویان رشته­های پزشکی و دندانپزشکی برحسب ویژگی­های فردی و اجتماعی بود. روش­ها: این مطالعه به روش، توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعه پژوهش 214 دانشجوی رشته پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه آمادگی خودراهبری در یادگیری Guglilmino جمع­آوری شدند. این پرسشنامه دارای هشت حیطه حاوی 58 گویه با طیف پنج درجه­ای لیکرت بود. اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از نرم­افزار SPSS و آزمون­های آماری توصیفی و استنباطی مانند میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی اسپیرمن با اطمینان 95درصد و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که 42 درصد واحدهای مورد پژوهش میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری را در حد متوسط داشتند. نتایج رگرسیون نشان داد که میزان ساعت مطالعه درسی روزانه بین 3 تا 4 ساعت (006/0 p = )، روش تدریس مورد علاقه بحث گروهی (018/0 p = ) و همچنین میزان تحصیلات مادر در حد دیپلم و فوق­دیپلم (006/0 p = ) و درحد سیکل (41/0 p = ) از عوامل پیش­بینی کننده آمادگی خودراهبری در یادگیری بودند. نتیجه­گیری : نتایج حاکی از آن بود که میزان آمادگی خودراهبری در یادگیری دانشجویان در حد متوسط بود. لذا توصیه می­گردد برنامه­ریزی مدونی جهت ارتقاء وضعیت این مهارت در دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه­های آموزشی و گنجاندن اصول و مبانی و انتخاب روش­های تدریس متناسب با خودیادگیری در دوره­های درسی دانشجویان در دانشگاه برگزار گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری، دانشجویان، آموزش پزشکی، آموزش برنامه­ای

عنوان انگلیسی A Survey on Self-Directed Learning Readiness Status and Its Relative Factors in Students of Guilan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In recent decades, developing science and technology and necessary to promote and update knowledge and human skills cause developing life-long learning skills consider as primary objective of adult instruction. Now for having effective function, sufficient social investment and skills including self-directed learning is necessary. The purpose of this study was to determine the stat u s of self-directed learning and its related factors in dentistry and medical students based on individual and social characteristics. Methods: In this cross-sectional study, 214 students of Guilan university of medical sciences in different courses were selected by systematic random sampling method and participated in this study, for collecting data, a questionnaire of self-directed learning readiness Guglimino was used. This scale consists of 8 domains including 58 items, with 5 point likert type. Data were analyzed using descriptive statistics (frequency distribution, mean, and standard deviation) and inferential statistics (anova.t-test). Also multiple logistic regression was used to determine the factors associated with self-directed learning readiness. Results: based on findings self-directed learning readiness status was in moderate level in 42% of credit-research. Regression results showed that factors includings the amount of time allocated to lesson study daily between 3 to 4 hours (P=0.006) groups discussion as an interested teaching methodology, (P=0.018) also mothers education diploma and upper diploma (P=0.006) and undergraduate (P=0.41) were considered as predictive factors in self-directed learning. Conclusion : According to the results, attention to codified program to promote this skill in students as well as participating educational workshop, adapting principles in lesson course and selecting appropriate methodology are necessary for students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه زایرثابت | f zaersabet


رسول تبری خمیران | r tabari khomeiran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شهیدبهشتی رشت، مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

عطای اله اسدی لویه | a asadi louyeh


احسان کاظم نژادلیلی | e kazemnezhad leili



نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-157-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات