این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۴۴-۵۰
عنوان فارسی
نقش آناتومی ترسیمی در ارتقاء کیفیت آموزش آناتومی دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: درس آناتومی برای اغلب دانشجویان به منزله یک درس غیرقابل درک، که به ذهن سپاری آن مشکل و فراموشی آن سریع اتفاق میافتد، تلقی میشود، لذا این مطالعه با هدف تعیین نقش آناتومی ترسیمی در ارتقاء کیفیت آموزش آناتومی در دانشجویان انجام شد. روشها: مطالعه بصورت نیمه تجربی بر روی380 نفر از دانشجویان پرستاری، مامایی و پیراپزشکی لنگرود در سالهای90-89 طی چهار نیمسال انجام شد. نمونهها به روش تصادفی در هر کلاس به دو نیمه تقسیم شدند. جهت نیمی از دانشجویان هر کلاس صرفاً از تدریس همزمان تئوری و عملی آناتومی، به کمک وسایل سمعی و بصری، جسد و مولاژ و جهت نیمی دیگر از دانشجویان همان کلاس (یعنی گروه تجربی) علاوه بر روشهای مذکور، از ترسیم نیز استفاده شد . دیدگاه دانشجویان گروه تجربی نیز نسبت به این شیوه تدریس با استفاده از پرسشنامهای که روایی صوری و محتوایی آن با نظر سنجی از همکاران محترم عضو هیئت علمی دانشکده تایید شده بود، بررسی شد و نتایج حاصل با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی و استباطی ( t مستقل) و از طریق نرمافزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که فراگیران گروه تجربی میانگین نمره بالاتری نسبت به گروه دیگر کسب نمودند ] (35/1 ± 16) نسبت به (23/0 ± 13) [ که تفاوت معنادار بود (0317/0 p= ، 14/2 t= ). درگروه تجربی 7/88 درصد ازدانشجویان، این روش تدریس را به میزان بسیار زیاد نسبت به روشهای مرسوم ترجیح دادند. 63 درصد این روش را بسیار زیاد جذاب و 57 درصد نیز اعتقاد داشتند که این شیوه سبب افزایش مهارت آنها در بخش بالین خواهد شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد ترسیم در امر یادگیری درس آناتومی دانشجویان بهطور معنیدار موثر بوده است و اکثریت دانشحویان از این شیوه تدریس رضایت زیادی داشتند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آناتومی، ترسیم، آموزش، دانشجویان، علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
The Role of Drawing's Anatomy in Promoting Nursing Students Anatomy Education in Para- Medical Nursing –Midwifery Faculty in GUMS
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Anatomy is considered as an incomprehensible subject, difficult to stick in mind and easy to forget to the most students. So, this study investigated the role of drawing anatomy in promoting students’ anatomy teaching. Methods: This Quasi-experimental study was done on 380 Nursing, Midwifery and paramedical students of Langerood faculty from 2010 to 2011 over four semesters. The samples in each class were randomly divided into two groups. Half of the students in each class had a theoretical and practical education simultaneously by using audiovisual aids, body cadaver and moulage and for the others (the experimental group) the same educations plus drawing were used. The attitude of experimental groups' toward the educational methods was assessed by using a questionnaire and the results of tests were analyzed using descriptive- analytical statistics (independent sample t- test) by SPSS 18 software. Results: The results sholwed that learners in experimental group (16±1.35) achieve a higher mean score than the other group (13±0.23) that was significantly different (P=0.03, t= 2.14). In experimental group 88.7% students preferred this method to the conventional methods. 63% of them said that this method was so attractive and 57% believed that this approach may improve their skills in clinical practice. Conclusions: Results showed that drawing was significantly effective in nursing students anatomy education and most of them were completely satisfied with this teaching method.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرخ قلی پورمقدم | f gholipour moghaddam
یاسمن یعقوبی | y yaghoubi
nursing dept, nursing – midwifery, paramedical faculty langroud guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی لنگرود، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
زهره سلملیان | z salmalian
کتایون هریالچی | k haryalchi
ریحانه فرح پور | r farahpour
فاطمه حیدری | f heidari
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-40-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات