این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۵۹-۶۵

عنوان فارسی نگرش دانشجویان رشته مامایی در مورد رشته تحصیلی‌شان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نگرش­های فرد در دوران مختلف زندگی هماهنگ با محیط اطراف دستخوش تغییر می­شود. یکی از مراحل زندگی که بیشترین تغییر نگرش­ها در آن روی می­دهد، دوران دانشجویی است. تأثیر عوامل مختلف در این دوران، می­تواند باعث نگرش مثبت یا منفی دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود شده که منجر به پیشرفت یا انصراف افراد از آن رشته تحصیلی می­شود. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان مامایی نسبت به رشته تحصیلی خود انجام شد. روش­ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بصورت مقطعی بر روی کلیه دانشجویان مامایی مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت، نیمسال اول سال 91-1390 انجام شد. روش گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش مشخصات فردی و سوالات سنجش نگرش نسبت به رشته تحصیلی­شان بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (71/0= α )، مورد تایید قرار گرفت. داده­ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها : میانگین نمره نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی 18/3 ± 42/16 بود که نمره بدست آمده بالاتر از نمره قابل قبول بود. بین نمره نگرش نسبت به رشته تحصیلی و سن دانشجویان (001/0= p ) و تحصیلات مادر (016/0= p ) ارتباط آماری معنی­دار وجود داشت. ولی با سایر متغیرهای پژوهش ارتباط آماری معنی­داری وجود نداشت (05/0 p> ). نتیجه­گیری : با توجه به نتایج پژوهش، اکثریت دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود، نگرش مثبت داشتند. شناخت نگرش دانشجویان مامایی از جمله ضرورت­هایی است که می­تواند در تدوین مقررات، امکانات مناسب، برنامه­ریزی موفق برای تربیت نیروهای بهداشتی توانمند و ایجاد محیطی پرشور در دانشگاه مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رشته تحصیلی، مامایی، نگرش

عنوان انگلیسی The Attitude of Midwifery Students about Their Field of Study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : The attitude of a person will change coordinated to environment. The time of studying is one of the periods of life that most of the attitude changes will happen in it. The effect of different factors in this period can cause positive or negative attitudes of students about their studying fields that will cause progress or canceling from that studying feild. This study was performed to determine midwifery student's attitude about their field of their study. Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on all midwifery students who are studying at Islamic Azad university of Rasht in the first semester of academic year 2012-2013 . The information was gathered through questionnaire which has two parts, personal information and the questions about field of study attitudes. To determine validity and reliability of the questionnaire, content validity and Cronbach's alpha (α=0.71) were used, respectively .The data was analyzed by SPSS 16 software using descriptive and analytical statistics. Results : The mean score of students' attitude toward their field of study was 16.42 ± 3.18 which obtained score was higher than the acceptable score. There were significant relationship between score of attitude and age of students (p=0.001) and education of mother (p=0.016) , but there were no significant relationship between score of attitude and another research variable (p> 0.05). Conclusion: According to the result of study, the majority of students have a positive attitude about their field. It's important to know the midwifery students' attitudes because it can effect on the setting of the rules and disciplines, the facilities, planning a successful program to train capable health forces, and also making an exciting environment at the university.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله attitude, education, midwifery

نویسندگان مقاله شیوا علیزاده | sh alizadeh
department of midwifery؛ islamic azad university of rasht؛pole taleshan؛rasht؛guilan؛iran, 413353516
رشت- پل طالشان- دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت- گروه مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)

مژگان سیگارچیان | m sigharchian
valiasr hospital, roudbar, guilan, iran
بیمارستان ولیعصر، رودبار، گیلان، ایران


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-102-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات