این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱-۹

عنوان فارسی همبستگی عزت نفس و هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان مامایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: عزت نفس یک عامل روانشناختی مهم و اثرگذار بر سلامت و کیفیت زندگی افراد به شمار می­رود. از سوی دیگرکاربرد هیجان­ها در تعلیم و تربیت و برنامه­های یادگیری اجتماعی امری اجتناب­ناپذیر است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سه مولفه عزت نفس، هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی با یکدیگر بر روی دانشجویان مامایی انجام گرفت. روش­ ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی کلیه دانشجویان مامایی مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی رشت نیمسال دوم 92-1391 انجام شد. روش گردآوری داده­ها پرسشنامه­ایی در سه قسمت: مشخصات فردی، پرسشنامه هوش هیجانی Shring و عزت نفس Smith Cooper بود. داده­ها با نرم­افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمره عزت نفس و هوش هیجانی دانشجویان به ترتیب 45/4 ± 49/32 و 29/14 ± 53/50 بود. 8/92 درصد افراد دارای سطح عزت نفس بالا بودند. بین میانگین عزت نفس دانشجویان و هوش هیجانی با میانگین معدل آنان ارتباط آماری معنی­دار وجود نداشت. همچنین بین میانگین نمره هوش هیجانی با سطح عزت نفس در دانشجویان نیز اختلاف آماری معنی­دار مشاهده نشد (05/0< p ). نتیجه­ گیری: با توجه به اینکه یافته­ها بیانگر هوش هیجانی متوسط در دانشجویان بود. و از آنجایی که افراد با هوش هیجانی بالا می­توانند موازنه منطقی میان عواطف و عقل به وجود آورند و همزمان دارای عزت نفس قوی باشند. لذا توصیه می ­ گردد تا جزوات یا کارگاه­های آموزشی در راستای ارتقاء هوش هیجانی دانشجویان در دانشگاه برگزار گردد .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجو ، پیشرفت تحصیلی، عزت نفس، هوش هیجانی

عنوان انگلیسی Student , Educational achievement , self-esteem, emotional intelligence
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : Self-esteem is considered as a major psychological and effective in health and quality of life. On the other hand, the use of emotion in education and social learning programs is inevitable. This study was conducted to investigate the relationship between the three components of self-esteem, emotional intelligence and academic achievement together on midwifery students . Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on all midwifery students who are studying at Islamic Azad University of Rasht in the second semester of academic year 2012-2013 . The information was gathered through questionnaire which has three parts : personal information, Shring emotional intelligence Questionnaire and Cooper smith Self-Esteem Inventory .The data was analyzed by SPSS software using descriptive and analytical statistics. Result: In this study, the mean score of self-esteem and emotional intelligence among students was 32 . 49±4 . 45 and 50.53 ± 14.29 , respectively. 92 . 8% of the subjects had high levels of self-esteem. There was not significant relationship between self-esteem level , score of emotional intelligence and score of academic achievement . Also, there was not significant relationship between self-esteem level and score of emotional intelligence among midwifery students . Conclusion: Considering the findings maenad moderate emotional intelligence in students. And since people with high emotional intelligence can reasonably balance between emotion and intellect to create a strong self-esteem at the same time so it is recommended to lectures or workshops will be held to promote emotional intelligence in college students
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیوا علیزاده | sh alizadeh


آسیه نمازی | a namazi
department of midwifery, islamic azad university – rasht branch, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

سبحانه کوچک زاده طالمی | s kochakzadeh talami



نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-161-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات