این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۰-۱۸
عنوان فارسی
رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: راهبردهای مقابله ای به تلاش های شناختی و رفتاری جهت پیشگیری، مدیریت و کاهش استرس اشاره دارند که افراد در موقعیت های استرس زا از آنها استفاده می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خودکارآمدی و خودشکوفایی با راهبردهای مقابله ای در دانشجویان دانشگاه گیلان انجام شد. روش ها: این مطالعه یک پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویانی است که در سال تحصیلی 93-1392 در دانشگاه گیلان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشغول به تحصیل بودند. نمونه ای به حجم200 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های خودشکوفایی جونز و کراندال، خود کارآمدی عمومی شوارزر و جروسلم و فرم کوتاه شده مقابله با موقعیت های استرس زای اندلر و پارکر که از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند، استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون و از طریق نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که راهبردهای مقابله ای مسئله محور با خودکارآمدی ( 42/0= r ) و خودشکوفایی ( 35/0= r ) در سطح معناداری 0 1 / 0 > P همبستگی مثبت و معنادار دارند. در مقابل راهبردهای مقابله ای هیجان محور با خودکارآمدی ( 21/0 - = r ) و خودشکوفایی ( 28/0- = r ) در سطح معناداری 0 1 / 0 > P همبستگی منفی و معنادار دارند. بین راهبردهای مقابله ای اجتنابی با خودکارآمدی ( 09/0 = r ) و خودشکوفایی ( 07/0 = r ) ارتباط معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه بیانگر آن بود که متغیرهای خودکارآمدی ادراک شده و خودشکوفایی در پیشبینی راهبردهای مقابله ای در دانشجویان از اهمیت ویژه ای برخودار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی، خودشکوفایی، راهبردهای مقابله ای، دانشجویان
عنوان انگلیسی
Relationship Between Self- Efficacy and Self- Actualization with Coping Strategies Among Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Coping strategies consider as cognitive and behavioral attempts, people use in stressful situation to prevent, manage, and reduce stress. The aim of this study was to examine the relationship between self- efficacy, self- actualization and coping strategies among students at University of Guilan. Methods: This is a descriptive-analytic and correlational research. To do this study, 200 students were selected from Humanities Faculty University of Guilan through a cluster random sampling method in the 2013-2014. To collect data, Jones and Crandall Self-Actualization Questionnaires, Schwartz and Jerusalem Self-efficacy Questionnaire and short form of Coping Inventory for Stressful Situations, that have acceptable reliability and validity were used. Data were analyzed by Pearson correlation test and regression through SPSS software. Results: Research findings suggested that there were significant positive relationship (P< 0.01) between self- efficacy (r= 0.42), self- actualization (r= 0.35) and problem-oriented coping strategy. There were significant negative relationship (P< 0.01) between self- efficacy (r= -0.21) , self- actualization (r= -0.28) and emotion-oriented coping strategy. Also no significant relationship between avoidance- oriented coping strategy and self- efficacy (r= 0.09), self- actualization (r= 0.07) were found. Conclusion: The results of present study support the importance of self-efficacy beliefs and self- actualization in problem-focused coping strategies among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه حسینی دولت آبادی | f hosseini dowlatabadi
department of counseling, faculty of literature and human sciences, university of guilan, rasht, iran
گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
عباس صادقی | a sadeghi
سجاد سعادت | s saadat
هانیه خدایاری | h khodayari
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات