این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۲۹-۳۹

عنوان فارسی بررسی سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش و یادگیری، همواره به عنوان یک فرایند دو جانبه مطرح بوده است و سبک­های یادگیری، که عادات پردازش اطلاعات دریافتی افراد می ­ باشد، یکی از عوامل مؤثر در یادگیری است. توجه اساتید و برنامه ­ ریزان در سطوح مختلف آموزش به سبک ­ های یادگیری، موجب تسهیل فرایندهای آموزش و یادگیری خواهد شد . این مطالعه با هدف تعیین سبک­های یادگیری دانشجویان علوم پزشکی گیلان در رشته ­ های مختلف تحصیلی انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی، بر روی 407 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشته ­ های مختلف تحصیلی به روش نمونه ­ گیری تصادفی طبقه ­ ای انجام گرفت. جهت جمع ­ آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سیاهه سبک یادگیری کلب استفاده شد، که روایی و پایایی آن در مطالعات مختلف تائید شده بود. پس از جمع ­ آوری اطلاعات با استفاده از نرم ­ افزار Stata و بهرمندی از آمار توصیفی و آمار تحلیلی (آزمون مجذور کای و آنالیز واریانس یکطرفه)، تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین سنی دانشجویان 62/3 ± 71/22 سال بود. سبک یادگیری اکثر دانشجویان همگرا (4/50 درصد)، و بعد از آن به ترتیب جذب ­ کننده (9/19 درصد)، انطباق یابنده (4/19 درصد) و واگرا (3/10 درصد) بود. سبک یادگیری همگرا در دانشجویان پزشکی بطور معنی ­ داری بیشتر از سایر رشته ­ ها بود، همچنین بین سبک ­ های یادگیری دانشجویان با مقطع تحصیلی آنان ارتباط معنی ­ داری وجود نداشت (06/ 0 < P ). نتیجه ­ گیری : از آنجایی که سبک یادگیری دانشجویان با توجه به شرایط و دوره های مختلف تحصیلی می تواند متغیر باشد، ‌لذا توجه بیشتر به این مسئله و ایجاد تغییر در روشهای آموزش و تدریس این دانشجویان براساس سبک یادگیری آنان می تواند در بهبود هر چه بیشتر یادگیری فراگیران موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک یادگیری،‌ دانشجویان، ‌آموزش

عنوان انگلیسی Assessing Learning Styles of Students in Guilan University of Medical Sciences, 2013
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Education and learning has always been a two-sides process and learning styles as habits of processing persons' received information, are effective factors in learning. Teachers and education planners attention at different levels to learning styles will lead to facilitate education and learning process. This study aimed to determine the relationship between learning styles of medical students in Guilan University of Medical Sciences at various levels of academic achievement. Methods: This is a descriptive- cross sectional study. The study population consisted students of Guilan University of Medical Sciences in different fields. Random stratified sampling was conducted in 407 students, and demographic information questionnaire and the Kolb learning style inventory were used in order to collect information that their reliability and validity had already been approved. After collecting data, they were analyzed using Stata software and descriptive and analytic statistics (chi-square test and ANOVA). Results: The study findings showed that the average age of students was 22.71±3.62 years. Learning style of most students is converged (50.4%), and then the assimilator (19.9%), accommodator (19.4%) and divergent (10.3%) respectivety. Converging learning style in medical students was significantly higher than in other disciplines. The relationship between students' learning styles and their educational levels were nearly significant ( P =0.06). Conclusion:. Learning styles in students based on situation and educational levels will be variant, as a result attention and concern on it in teaching methods could be improved the learning of learners.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله learning style, students, education

نویسندگان مقاله فیروز نصیرزاده | f nasirzadeh


آبتین حیدرزاده | a heidarzadeh
community medicine dept, school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht,iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

ماندانا شیرازی | m shirazi


ربیع اله فرمانبر | r farmanbar


آرزو منفرد | a monfared



نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-122-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات