این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۵۰-۵۸
عنوان فارسی
کیفیت خدمات آموزشی ازدیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه بر اساس مدل سروکووال
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی، از جمله گامهای اساسی ارتقا کیفیت محسوب شده و به کارگیری نظرات دانشجویان به عنوان مشتریان فرآیند آموزش میتواند به ارتقاء کیفیت آموزش کمک کند. مدل سروکوال مدل سنجش کیفیت از دیدگاه گیرندگان خدمات است که با مقایسه انتظارات و ادراکات دانشجویان از خدمات ارائه شده به تعیین شکاف خدمات و سنجش کیفیت خدمات میپردازد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت خدمات آموزش ی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی رشت بر اساس مدل سروکوال انجام شد . روش ها: در این مطالعه توصیفی – مقطعی، 336 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی رشت به روش سرشماری نمونهگیری شدند. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامه سنجش کیفیت آموزش براساس مدل تحلیل شکاف SERVQUAL بود . این ابزار به مقا یسه ادراکات و انتظارات دانشجویان از کیفیت آموزش در 5 بعد (قابلیت اطمینان خدمات، پاسخگویی، اعتماد و تضمین، همدلی و بعد فیزیکی و ملموس ) میپردازد . روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی ان از طریق آلفای کرونباخ 95/0و آزمون مجدد (57/0) تایید گردید . جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار آماری SPSS و آزمونهای توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد، بین ادراکات و انتظارات دانشجویان ازکیفیت خدمات آموزشی در هر پنج بعد خدمات، شکاف منفی وجود دارد. بطوریکه بیشترین میزان شکاف مربوط به بعد پاسخگویی (95/5 ± 53/2-) و کمترین میزان شکاف مربوط به بعد اعتماد و تضمین (62/5 ± 29/0-) بود. نتیجه گیری: انتظارات دانشجویان در مورد کیفیت آموزش فراتر از ادراکات آن ها بود و کیفیت آموزشهای ارائه شده از دیدگاه دانشجویان براساس مدل سروکوال نامناسب عنوان شد. در راستای بهبود کیفیت آموزش، کلیه ابعاد به ویژه بعد پاسخگویی به دانشجویان باید در الویت برنامهریزیها قرارگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنجش آموزش، آموزش، دانشجویان پرستاری
عنوان انگلیسی
Quality of Educational Services from ViewPoint's of Nursing and Midwifery Students of Guilan University Based on Servqual Model
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Evaluating educational services quality is essential for improving quality and use of students viewpoint as customers of training process can help to improve the quality of education . SERVQUAL is a model that measure the quality by comparing expectations and perceptions of students' views of recipients of services to identify gaps in services and to measure service quality are explored. This study aimed to determine the quality of educational services from point of view points of nursing and midwifery students of Guilan University of medical science based on Servqual model . Methods: In this cross sectional study, 336 Students from Rasht Nursing and Midwifery faculty was sampled on census method . The data collection tool was a questionnaire that evaluate the quality of education based on SERVQUAL gap analysis model. This tool compare students' perceptions and expectations of the quality of education on five domain: reliability, responsibility, confidence, assurance, empathy and tangible physical. Validity and reliability of the tool was confirmed by content validity and Kronbach alph and test-retest respectively. To analyze the data, SPSS software, descriptive and inferential tests were used. Results: The findings showed that between students' perceptions and expectations about quality of educational services in every five dimensions of service reliability, accountability, and ensure trust, empathy and physical and tangible services , had gap , As highest level was responsibility domain ( 95.5 ± 53.2- ) and the lowest was ensure and reliability ( 62.5 ± 29.0- ) . Conclusion: Students' expectations about the quality of education was higher than their perceptions and quality of education base on servqual model was unsuitable. To improve the quality of education in all aspects particularly in responsibility domain should be planned .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
educational measurement, education, nursing students
نویسندگان مقاله
معصومه جعفری اصل | m jafari asl
مینو میترا چهرزاد | m m chehrzed
pediatric nursing dept, shahid beheshti nursing amp; midwifery faculty, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه آموزش پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری ومامایی شهید بهشتی رشت، مرکز تحقیقات تعیین گروه های اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان،رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
سیده زهرا شفیع پور | s z shafipour
عاطفه قنبری | a ghanbari
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-198-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات