این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷۲-۷۷

عنوان فارسی دیدگاه کارآموزان و کارورزان از کیفیت آموزشی بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده فارسی مقاله مقدمه : از آنجایی که هدف آموزش بالینی فراهم آوردن فرصت­هایی است تا دانشجویان بتوانند اطلاعات نظری را با واقعیات عملی پیوند بزنند، ارتقای کیفیت آن، می­تواند موجب تربیت دانشجویان با کفایت در حیطه­های مختلف بالینی گردد. این پژوهش برای بررسی دیدگاه کارآموزان و کارورزان رشته پزشکی از بخش پوست بیمارستان رازی رشت انجام شد . روش­ ها : این پژوهش، یک مطالعه توصیفی - مقطعی است که در آن 198 نفراز کارآموزان و کارورزان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ­ های 1391-1389 شر کت داشتند. پس از توضیح اهداف مطالعه به کلیه دانشجویان پزشکی بخش پوست، در پایان دوره پرسشنامه­ای که بر اساس مقیاس 5 درجه­ای لیکرت در مورد کیفیت آموزشی بخش تنظیم گردیده بود توزیع شد. این پرسشنامه مشتمل بر اثربخشی کلاس­های نظری با توجه به سرفصل­های آموزشی و کیفیت پاسخ­گویی اساتید و دستیاران به نیازهای آموزشی و تناسب امتحان پایان دوره با محتوای آموزشی و نیز امکانات بخش بود. روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی ان از طریق آلفای کرونباخ 85/0 تایید گردید. اطلاعات جمع­آوری شده با استفاده از آزمون های t–test و آنالیز واریانس و از طریق نرم افزارآماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ ها : از مجموع 198 پرسشنامه 189 مورد شامل40 کارورز و 149 کارآموز قابل ارزیابی بودند. به طور کلی میانگین تمامی پاسخ­ها به سوالات بالاتر از 3 بر اساس مقیاس لیکرت ارزیابی شدند. میانگین پاسخ به سوالات مربوط به کیفیت آموزش 31/3 و میانگین سنجش شرایط آموزشی 47/3 بود. میانگین پاسخ دانشجویان به مدت زمان حضور در بخش بین دوگروه کارآموز و کارورز اختلاف آماری معنی­داری را نشان داد (001/0 p = ). نتیجه­ گیری : در مجموع از دیدگاه کارآموزان و کارورزان کیفیت آموزشی بخش پوست بیمارستان رازی مطلوب ( بالاتر از 3 ) و مدت زمان دوره آموزشی کارورزان در سال­های 1391- 1389 کوتاه ارزیابی شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازهای آموزشی، وضعیت آموزشی، دانشجویان پزشکی ، بخش پوست

عنوان انگلیسی Medical Students Viewpoints about the Quality of Education in Department of Dermatology, Guilan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Since the purpose of clinical education is to provide opportunities for students to connect theoretical knowledge to practical realities promotion of its quality can lead to train satisfactory students in different clinical fields. This study has been done in order to assessing the medical students viewpoints about the quality of education in department of dermatology in a hospital in northern of Iran. Methods: This is a descriptive cross-sectional study conducting on 198 medical students in 2010-2012. First we defined purpose of the research to all of the medical students involving at the department of dermatology. Data had been gathered through Questionnaire in the form of five choices Likert about education quality in the department of Dermatology including fruitfulness of the theoretical classes, the responsiveness of professors and residents to educational requirements, the appropriateness of the final exam and educational conditions. The validity and reliability determined by content validity and alpha kronbach(0.85) respectively. Finally data were analyzed using independent t-test, ANOVAand SPSS soft ware version 16. Results: of 198, 189 questionnaires were appreciable included 40 interns and 149 externs. The mean of answers to each of questions were above 3. Generally, the mean of questions about the quality of education was 3.31 and the mean assessment of educational conditions was 3.47.The results showed that there was significant difference between interns and externs about time period in department) p=0.001). Conclusion: Totally, quality of education of dermatology department in Razi Hospital was favorable (above 3). The time period of interns' presence was assessed short.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس علیزاده | n alizadeh
گروه پوست ،دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

شیوا باقری مسنن | sh bagheri mosannan


عباس در جانی | a darjani
guilan university of medical sciences, rasht, iran
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

حسین عبدی | h abdi



نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-156-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات