این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱-۷

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش‌ هوش‌ هیجانی‌ بر سلامت‌ عمومی ‌پرستاران‌ شاغل‌ در بخش‌های‌ بستری‌ بیمارستان‌ شفای‌ شهر رشت۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: با توجه اهمیت ارتقاء سلامت روان پرستاران و نقش آن در کیفیت خدمات ارائه شده، پژوهش حاضر در همین راستا و با ‌ هدف‌ تعیین تاثیر آموزش‌ هوش‌ هیجانی‌ بر سلامت‌ عمومی‌ پرستاران‌ شاغل‌ در بخش‌های‌ بستری‌ بیمارستان‌ شفای‌ شهر رشت انجام گردید. روش ­ ها: پژوهشی نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد بود و جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در بخش ­ های بستری بیمارستان شفای شهر رشت در سال 92- 1391 بود . ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 بود. از کل جامعه آماری، 200 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه، تعداد 30 نفر که نمره بالای خط برش 26 در پرسشنامه سلامت عمومی داشتند، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی ساده در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت یک ماه هفته ای دو جلسه آموزش هوش هیجانی را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. در پایان پس آزمون در مورد هر دو گروه اجرا گردید. داده ها، با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانکوا) و از طریق نرم افزار اماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ ها: نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی اثر معنی ­ داری داشته است (001 /0> P ) و مجذور سهمی إتا شدت این اثر را (61/0) نشان داد. همچنین آموزش هوش بر علائم جسمانی، علائم اضطراب، کارکرد اجتماعی و علائم افسردگی موثر بوده است (01/0 P< ( . نتیجه­گیری: آموزش هوش‌ هیجانی ‌می تواند به عنوان راهکاری برای افزایش سلامت‌ عمومی‌ پرستاران‌ مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی. سلامت عمومی، پرستاران

عنوان انگلیسی The Effect of Training Emotional Intelligence on Public Health of Nurses Working in Hospitalization Wards of Shafa Hospital of Rasht City
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : According to importance of promoting mental health of nurses and its role in their quality of services, the present study aims at determining the effect of training emotional intelligence on occupational performance and general health of nurses working in various wards of Shafa hospital of Rasht city. Methods : This is a trial pretest-posttest survey with control and experimental group. The statistical sample of study includes all nurses working in wards of Shafa hospital of Rasht in 2012- 2013. The instrument used in this study is general health questionnaire (GHQ-28) (1972). From the statistical sample, 200 individuals were randomly selected, after completing questionnaires, 30 subjects with score above cutting line 26 in general health questionnaire were randomly placed in two 15-member control and experimental groups. The experimental group received two training sessions of emotional intelligence for one month, two sessions in a week and the control group received no training. Finally, posttest was performed for both groups. Results: Data was analyzed using Mancova. Results indicated that teaching emotional intelligence has a significant impact on public health (P< 0/001) and eta squared contribute greatly to this effect (0 . 61) showed. Also intelligence training has a significant impact on physical symptoms, anxiety symptoms, social functioning and symptoms of depression. (P< 0 . 01) Conclusion : Emotional intelligence training could be effective as a strategy to enhance mental health of nurses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Training emotional intelligence, public health, nurse

نویسندگان مقاله شهره قزبان شیرودی | sh ghorbanshiroodi
tonekabon azad university
تنکابن ولی آباد دانشگاه آزاد واحد روانشناسی

فاطمه رنگرزیان | f rangrazian
shafahospital rasht
بیمارستان شفای رشت
سازمان های دیگر: مرکز آموزشی درمانی شفا


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-85-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات