این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۸-۱۵
عنوان فارسی
مقایسه دو روش آموزشی چهره به چهره و پمفلت در افزایش آگاهی و عملکرد از عوامل خطر ایجاد کننده بیماریهای قلبی و عروقی در دختران دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در حال حاضر بیماریهای قلبی و عروقی شایعترین علت مرگ و میر در کشور ما محسوب میشوند و بایستی در جهت آگاهسازی افراد با ریسک فاکتورهای ایجاد کننده این بیماریها تلاش نمود. هدف از این تحقیق مقایسه دو روش آموزش چهره به چهره و پمفلت در افزایش آگاهی از عوامل خطر ایجاد کننده بیماریهای قلبی و عروقی در دختران دبیرستانی شهر کاشان بود. روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 150 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی با روش نمونه گیری چند مرحلهای تصادفی در سال 1390 مورد مطالعه قرار گرفتند، نمونهها در دو گروه با شیوههای آموزشی چهره به چهره و پمفلت قرار گرفتند و میزان آگاهی و عملکرد آنها قبل و بعد از مداخله و یک ماه بعد از طریق پرسشنامه سنجیده شد. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمونهای تی و آنالیز کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها: درهر دو گروه بین نمره آگاهی پیش آزمون و پس آزمون اختلاف معنا داری وجود داشت (05/0 P< ) . اما شدت این اختلاف در گروه اول بیشتر ( 17/3 ± 2/2 به 74/1) بود. طبق مطالعات آماری بین نمره پیش آزمون و یک ماه بعد در بخش آگاهی و عملکرد هر گروه تنها در گروه اول، اختلاف معنا دار بود (آگاهی 05/0 P< و عملکرد 05/0 P< ) ولی در نمرات آگاهی و عملکرد پس آزمون و یک ماه بعد تفاوت آماری معنا داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص گردید روش آموزش چهره به چهره، در مقایسه با روش پمفلت تاثیرگذارتر بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیماریهای قلبی عروقی، عوامل خطر، آموزش، آگاهی
عنوان انگلیسی
Comparison of Two Face -to -Face and Pamphlet Training Methods in Increasing Awareness and Performance of Cardiovascular Diseases Risk Factors among Kashan High School Girl Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction : Cardiovascular disease is currently regarded as the most common cause of mortality in our country and people must be familiar with its risk factors. The purpose of this study was to compare two methods of face to face and pamphlet training (education) to increase awareness of cardiovascular risk factors among high school girl students in Kashan. Methods: This quasi-experimental study was carried out on 150 high school girl students selected through multistage random sampling method in 2011.The samples were divided into two face to face and pamphlet training and their awareness and performance before and after the intervention and one month later was assessed. The data were analyzed by SPSS 11.5 through t-test and chi-square test. Results: In both groups, there was a meaningful difference between the pre-test and post-test scores (p< 0/05) but the magnitude of this difference was more in first group (2.2±3.17 and 1.74). There was meaningful statistical difference comparing two groups in respect to the three parts of the knowledge and practice score (post-test, one month later) but no difference in post-test and one month later. (Knowledge p< 0.05, practice p< 0.05) Conclusion: This study concluded that face-to-face training was more efficient comparing pamphlet training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cardiovascular Diseases, Risk Factors, Knowledge, education
نویسندگان مقاله
محمود مباشری | m mobasheri
department of epidemiology and biostatistics,
گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)
یداله رمضانی | y ramazani
kashan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
حسین اکبری | h akbari
kashan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-54-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات