این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۳۲-۳۸
عنوان فارسی
مقایسه تاثیر دو روش آموزشی احیای نوزادان بر آگاهی و عملکرد کارکنان بالینی شاغل در مرکز آموزشی درمانی کوثر قزوین
چکیده فارسی مقاله
مقدمه : آموزش منجر به یادگیری می گردد اما میزان عمق و پایداری در روشهای مختلف آموزشی متفاوت است. آموزش احیاء بایستی برتصمیم گیری و مهارتهای حل مسئله در مواقع اضطراری تمرکز کند. با آموزش صحیح و انجام موثر احیائ موثر نوزاد می توان از 99 درصد مرگ ومیر نوزادی در کشورهای درحال توسعه پیشگیری کرد. هدف این مطالعه، ارائه دو روش آموزش به کارکنان بالینی و مقایسه تأثیر این دو روش بر آگاهی و عملکرد آنان بود . روش ها : در این مطالعه مداخله ای، نیمه تجربی، 80 نفر از کارکنان بالینی به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند . سپس گروه اول، با روش مطالعه کتابچه آموزشی به همراه CD و گروه دوم با کارگاه آموزشی دو روزه ( روز اول : کلاس تئوری، کارگروهی و تمرین عملی روی مولاژ، و روز دوم : مواجهه با محیط واقعی CPR نوزاد را آموزش دیدند . از واحدهای مورد پژوهش از هر دو گروه پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جهت تعیین سطح آگاهی و چک لیست محقق ساخته جهت تعیین سطح عملکرد به عمل آمد . روایی پرسشنامه از طرق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ( 83/0 = α ) تایید گردید. روایی چک لیست با روش روایی محتوایی و پایایی آن با روش بازآزمایی مشخص شد . سپس میانگین نمرات با آزمون t مستقل و آزمون t زوج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها : مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دو حیطه آگاهی و عملکرد در دو گروه اختلاف معنی دار داشت . که بیانگر تاثیر آموزش در هر دو گروه است . نتایج به دست آمده از مقایسه تفاوت میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه در آزمون های عملی ( 01/0 P= و 3/9 t= ) و در آزمون نظری (01/0 P = و 8/5 t = ) اختلاف آماری معنی داری را نشان داد . نتیجه گیری : با توجه به بالاتر بودن اختلاف میانگین نمرات در روش کارگاه آموزشی، به نظر می رسد که روش فرد محور باعث ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان بالینی در زمینه CPR نوزاد شده است . ازعلل دیگر آن می توان استفاده از وسیله کمک آموزشی مولاژ و انجام کار عملی در فضایی مشابه شرایط بالینی را بیان نمود که در پایداری یادگیری تاثیر دارد .
کلیدواژههای فارسی مقاله
احیای قلبی - ریوی، آگاهی، عملکرد
عنوان انگلیسی
Comparison the Effect of two Educational Methods of Neonatal Resuscitation on The Knowledge and Practice of Clinical Staff Working in Kowsar Hospital in 2013
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Education leads to learning, but depth and stability of various methods of training are different. CPR training should concentrate on making and problem-solving skills in an emergency situation. Proper training and effective performance of neonatal resuscitation can be effective in reducing 99% of neonatal deaths in developing countries can be reduced. The aim of this study, providing two methods of clinical staff training and comparing the effect of these two methods on their knowledge and practice. Methods: In this intervening, quasi-experimental study, 80 clinical staff randomly are divided into two groups. The first group were trained with manual teaching method using CD, the second group were trained with the two days workshop (first day: theoretical and practice on model, second day: faced with the real environment for neonate CPR. Of the unit's research, pre-and post-tests were performed on both group using a man -made questionnaire (α Alpha 83.0) and check list to determine level of awareness and levels of performance respectively. To determine validity and reliability of the checklist, content validity and test-retest were used respectively. Then, the mean scores were compared with independent t-test and paired t- test. Results: Comparison of mean scores of pre-test and post-test in two scopes of knowledge(P=0/01, t=5.8) and practice (P=0.01, t=9.3) at the two groups showed significant difference which represents effect of the education on both groups. Conclusions: According to higher difference of the mean scores at the workshop's method, it seems that person-centered method has enhanced the knowledge and skills clinical staff at the newborn CPR field. Another reasons that can be expressed, use of instructional aides such model and practical work in a space similar to clinical conditions that is effective on the stability of learning.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Resuscitation, Cardiopulmonary, knowledge, practice.
نویسندگان مقاله
فاطمه سمیعی راد | f samieerad
kosar hospital , taleghani st. , qazvin
بیمارستان آموزشی و درمانی کوثر قزوین ، خیابان طالقانی ،
فاطمه طالبی | f talebi
kosar hospital , taleghani st. , qazvin
بیمارستان آموزشی و درمانی کوثر قزوین ، خیابان طالقانی ،
زهرا محیط آبادی | z mohitabadim
kosar hospital , taleghani st. , qazvin
بیمارستان آموزشی و درمانی کوثر قزوین ، خیابان طالقانی ،
آمنه باریکانی | a barikani
qazvin university of medical scienes.qazvin,bahonar blvd , qazvin
دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، بلوار باهنر
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-93-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات