این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی بررسی مهارت‌های مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی از دیدگاه دانشجویان و پزشکان شاغل: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه برنامه­های آموزش پزشکی با تاکید بر ایجاد شایستگی­های مورد نیاز جهت انجام وظایفی که دانشجویان باید پس از پایان دوره آموزشی بر­عهده بگیرند، تدوین می­شوند؛ شایستگی­هایی فراتر از مهارت­های بالینی صرف که شامل مهارت­های ارتباطی، جلب همکاری و مدیریت، می­باشند؛ لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارت­های مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی، انجام گرفته است. روش ­ها: ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرتﮐﯿﻔﯽ انجام شده و برای تحلیل داده­های آن از روش تحلیل چارچوبی داده­ها استفاده شده است. نمونه­های پژوهش بصورت طبقه­ای و در دو گروه دانشجویان پزشکی و پزشکان شاغل در پست­های مدیریتی (پزشک- مدیران) انتخاب شدند. جهت جمع­آوری آراء پزشکان شاغل 13مصاحبه نیمه ساختارمند با استفاده از راهنمای مصاحبه انجام شد و برای دانشجویان پزشکی 3 جلسه بحث متمرکز گروهی با حضور 19 دانشجو برگزارگردید. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل چارچوبی و نرم‌ افزار Atlas-Ti استفاده گردید. یافته ­ها: تم‌های اصلی استخراج شده در نتایج عبارت بودند از دلایل نیاز به آموزش مهارت­های مدیریتی، مهارت­های مدیریتی مورد نیاز دانشجویان پزشکی و موانع آن که خود شامل 6 زیرتم مهارت­های فنی، مدیریت منابع انسانی، مهارت ارتباطات، مذاکره و عقد قرارداد، تیم‌سازی و کار گروهی، برنامه­ریزی و طراحی عملیات و رهبری بود. نتیجه ­گیری: کلیه شرکت­کنندگان در این تحقیق نوعی دیدگاه مثبت نسبت به ضرورت آموزش مهارت­های مدیریتی برای پزشکان داشتند و معتقد بودند این آموزش­ها باید با رویکرد کاربردی و اجتناب از آموزش صرف مباحث نظری ارائه شده و به تغییر نگرش دانشجویان نیز توجه داشته ­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مدیریت، دانشجویان پزشکی، آموزش

عنوان انگلیسی Managerial Skills Requirement of Medical Students from the Perspective of Students and Physicians: A Case Study of Iran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله  Introduction: Nowadays medical education programs are developed with an emphasis on building competencies required of medical students. Competencies which are needed to perform their tasks as a physician. These competencies are mere than clinical skills, including communication skills, cooperation and management . This study aims to identify the managerial skills are needed by medical students. Methods: This study is a qualitative study. Samples were selected using classified method that included medical students and doctor–managers, doctors who have managerial positions in health system. A total of 13 semi-structured interviews with physicians and 3focus group discussions with 19 students, were conducted. Data were analyzed using framework analysis and Atlas-Ti 5.2 software. Results: The main themes emerged included the need for management skills to medical students, managerial skills training barriers and medical students' managerial skills needs including six sub-themes: technical skills, human resource management, communication skills, negotiation and contracting, team building and teamwork, planning and leadership. Conclusions: All participants in this study have positive attitude toward training of managerial skills requirement to medical students and belived that tranng by avoiding were theoretcally, should be presented practically, as well as focusing more attention to change attitude.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله managemet trainig, medical students, training

نویسندگان مقاله حمیدرضا برادران | h r baradaran
center for educational research in medical sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

جلیل کوهپایه زاده | j kuhpayehzadeh
center for educational research in medical sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

سمانه رمضانی گیوی | s ramezani givi
center for educational research in medical sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

رضا دهنویه | r dehnavieh
, research center for modeling in health, institute for future studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran
مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

سمیه نوری حکمت | s noori hekmat
research center for health service management, institute for future studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran
مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-32-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات