این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۳-۲۱
عنوان فارسی
نگرش دانشجویان مقطع بالینی رشته پزشکی و دستیاران تخصصی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد طب مکمل و جایگزین
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مطالعاتی که در ایران صورت گرفته حاکی از استفاده شایع جامعه عمومی از طب مکمل و جایگزین است. این مطالعه جهت بررسی نگرش دانشجویان پزشکی صورت گرفته تا مسئولین مربوطه بتوانند برنامهریزی صحیحی در مورد آموزش طب مکمل داشته باشند. روشها: این مطالعه در 228 نفر از دانشجویان مقطع بالینی رشتهپزشکی و دستیاران تخصصی دانشگاه علومپزشکی گیلان در سال 1392انجام شد. برای بررسی نگرش از پرسشنامهای CAIMAQ استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (851/0) تایید شد. برای توصیف داده ها از آمارههای توصیفی و برای تحلیل دادهها، از تحلیل عاملی استفاده شد. یافته ها: 2/77 درصد از شرکتکنندگان، کارآموز-کارورز و بقیه دستیار تخصصی بودند.70 نفر از شرکتکنندگان مذکر بودند. 6/94 درصد شرکتکنندگان براین عقیده بودند که سلامت روانی تاثیر به سزایی در بهبود بیماری دارد. تحلیل عاملی انجام شده نشان داد که پنج عامل 09/48 درصد واریانس نظرات شرکتکنندگان را تبیین میکنند. 4/97 درصد پاسخدهندگان نگرش مثبت به نقش فزاینده مراقبت از سلامت در بیمار - پزشک داشتند. در مورد تمایل به طب مکمل و مداخلات آرام سازی به ترتیب 3/55 درصد و 64 درصد شرکتکنندگان نظر مثبت داشتند. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که میزان نگرش شرکتکنندگان به طب مکمل کم تا متوسط میباشد و لازم است با آموزش و استمرار آن به این افراد، دانش آنها را نسبت به طب مکمل بهبود بخشید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نگرش، درمانهای مکمل، دانشجوی پزشکی
عنوان انگلیسی
Attitude of Clinical Medical Students and Residents of Guilan University of Medical Sciences about Complementary and Alternative Medicine
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Studies that have been carried out in Iran suggest widespread use of complementary and alternative medicine (CAM) in the general population . This study was conducted to assess the attitude of clinical medical students and residents to CAM. It is expected that the relevant authorities plan appropriate training in complementary medicine subject. Methods: The study was conducted in autumn 2013 . 228 undergraduate and postgraduate students (residents) of Guilan University of Medical Sciences participated. To assess the knowledge and attitude of the medical students and residents, a translated CAIMAQ questionnaire was used. validity and reliability of the questionnaire was confirmed content validity and cronbach's alpho (0/851) respectively. To describe and analysis the data, we used descriptive statistics and factor analysis, respectively. Results: 77.2 % of the participants were extern or intern and others were resident. 70% of participants were male. 94.6 % of participants believed that mental health has a great impact on the improvement of the disease. Factor analysis of data showed that the five factors explained 48.09 % of the variance of the participants' opinions . 97.4 % of respondents have a positive attitude to progressive patient-physician health care role. The 55.3% and 64% participants had a positive attitude to complementary medicine and relaxation techniques, respectively. Conclusions: This study showed that participants ' attitude to CAM are low to moderate thus continuing education are necessary to improve attitude of medical students about complementary medicine.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Attitude, complementary therapies, medical student
نویسندگان مقاله
ربابه سلیمانی | r soleimani
shafa hospital
بیمارستان شفا
میر محمد جلالی | m m jalali
amiralmomenin hospital
بیمارستان امیرالمومنین
رضا احمدی | r ahmadi
shafa hospital
بیمارستان شفا
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-88-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات