این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۵
عنوان فارسی
ارزیابی وضعیت نمرات درس آسیبشناسی در آزمون پیش کارورزی دانشجویان پزشکی قزوین قبل و بعد از اجرای برنامه ادغام در مقطع فیزیوپاتولوژی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: ادغام به عنوان یک راهبُرد مهم در سیستم های آموزشی پذیرفته شده است. در دانشگاه علوم پزشکی قزوین در مقطع فیزیوپاتولوژی، درس آسیبشناسی ادغام یافته با دروس داخلی و فارماکولوژی ارائه میگردد. این مطالعه به مقایسه وضعیت نمرات درس آسیبشناسی دانشجویان در آزمون پیش کارورزی قبل و بعد از ارائه به شکل ادغام یافته با سایر دروس دوره فیزیوپاتولوژی می پردازد. روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی نمرات 97 نفر از دانشجویان پزشکی در فاصله اسفندماه 1389 لغایت شهریورماه 1391 در درس آسیبشناسی آزمون جامع پیش کارورزی قبل و دو دوره بعد از اجرای طرح ادغام بررسی گردید. ارزیابی کلی دانشجویان نیز براساس نمره آزمون پیش کارورزی انجام شد. آمارههای میانگین، انحراف معیار و فاصله اطمینان جهت توصیف نمرات و ویژگیهای دانشجویان مورد مطالعه و از آزمون تی گروه های مستقل به منظور مقایسه میان نمرات دو گروه استفاده شد. مقدار p کمتر از 05/0 از نظر آماری معنیدار در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: از مجموع 97 نفر شرکتکننده در آزمون پیش کارورزی، 60 نفر دوره فیزیوپاتولوژی خود را قبل از اجرای طرح ادغام و 37 نفر بعد از آن گذرانده بودند. 39 درصد دانشجویان مذکر و بقیه مؤنث بودند. از ده سوال آسیب شناسی، میانگین نمرات کسبشده قبل از اجرای طرح ادغام 93/3 با انحراف معیار 19/1 و بعد از طرح ادغام 32/5 با انحراف معیار 41/1 که اختلاف بین آنها از نظر آماری معنیدار بود (0001/0 > p ). اختلاف بین میانگین نمرات آزمون پیش کارورزی بین دو گروه 5/11 و میانگین نمرات دانشجویان در گروه ادغام بیشتر از گروه قبل از ادغام بود. نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان میدهد که ادغام درس آسیبشناسی با سایر دروس فیزیوپاتولوژی باعث بهبود وضعیت نمرات دانشجویان در آزمون پیش کارورزی میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادغام، آسیبشناسی، فیزیوپاتولوژی، پیش کارورزی
عنوان انگلیسی
Evaluation of Medical Students Pre-Internship Exam Score in Pathology before and after Integration Program of Physiopathology Level in Qazvin
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Integration as a key strategy in the educational system has been accepted. In Qazvin University of Medical Sciences, pathology integrated with pharmacology and internal courses is offered at physiopathology level. This study to try compare the test scores of pathology courses in the pre-Internship before and after integrated with Physiopathology deals. Methods: In this cross sectional study, 97 medical student's scores of Pathology Courses before and after integration implementation ( between March 2011 until September 2012) were analyzed. Overall evaluation based on student Pre-apprenticeship exam scores was conducted. Data using descriptive and inferential statistics (mean, SD, independent T-test) were analyzed ( using SPSS software). Results: of 97 students, 60 and 37 students were before and after integration, respectively. 39% of students were male. Of ten questions pathology, scores obtained before integration program was 3.93 SD 1.19 and after integration was 5.32 with a standard deviation of 1.41 that the difference between them was statistically significant (p< 0001). The differences between pre-internship means scores between two groups was 11.5 and mean scores integration group were significantly higher than second group. Conclusions: These results indicate that the integration improved Pathology course scores in pre- internship exam.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Integration, Pathology, Pathophysiology, Pre-internship
نویسندگان مقاله
عباس علامی | a allami
department of infectious diseases, bou-ali hospital, qazvin, iran
قزوین بلوار شهید باهنر دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
امیر جوادی | a javadi
department of infectious diseases, bou-ali hospital, qazvin, iran
قزوین بلوار شهید باهنر دفتر توسعه آموزش دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-65-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات