این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۱

عنوان فارسی بررسی میزان رضایتمندی شغلی- تحصیلی دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دستیاران از ار ک ان­های کلیدی در ارتقا و بهبود عملکرد سیستم درمانی و آموزشی محسوب می­شوند و از این رو تعیین عواملی که موجب ارتقاء رضایت شغلی آنان می­گردد، اهمیت می­یابد. هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایتمندی شغلی - تحصیلی دستیاران پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1392 بود. روش ­ها: در این مطالعه ی توصیفی- مقطعی، 176 دستیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان به صورت تمام شماری انتخاب شدند. سطح رضایتمندی شغلی- تحصیلی آنان با استفاده از پرسشنامه ای که بر اساس نظریه هرزبرگ تهیه شده بود، در 13 حیطه شامل مجموعه ای از عوامل درونی و بیرونی موثر بر این رضایتمندی، ارزیابی شد. داده ها با استفاده از آزمون های ناپارامتریک در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته­ها: رضایت شغلی اکثر دستیاران در سه حیطه­ی دستمزد (5/83 درصد)، کیفیت آموزش (7/84 درصد) و انگیزه حرفه­ای (90 درصد) کم و در سایر حیطه ها متوسط بود. ارتباط معنی داری بین رضایت شغلی با داشتن سابقه­ی کار (001/0= P ) و رفتن به طرح (001/0= P ) وجود داشت. اما بین سایر حیطه ها ارتباط معناداری یافت نشد. نتیجه­ گیری: با مقایسه این نتایج با سایر مطالعات به نظر می­رسد اکثر دستیاران (83 درصد) از وضعیت حقوق و آموزش دستیاری ناراضی بوده و انگیزه حرفه­ای پایینی دارند، لذا توصیه می­گردد در زمینه­ی حقوق، ارتقای سطح علمی - آموزشی و ایجاد انگیزه حرفه­ای راهکارهایی اتخاذ گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت مندی شغلی ، رضایت­مندی تحصیلی، دستیاران

عنوان انگلیسی Assessment of Job-Education Satisfaction in Residents of Guilan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Residents are considered key elements in promotion and development of health and education performance. Thus, specifying factors inducing resident's job satisfaction is of high importance. The aim of this study was to determine residents' job-education satisfaction rate in Guilan University of Medical Sciences (GUMS). Method: In a descriptive study, job-educational satisfaction rate of 176 residents in GUMS was measured using questionnaire based on Herzberg Theory. SPSS software ver.16 for data analysis was employed. Results: The mean age of residents was 31 ± 3 and most of them were male, married, native and first or second year assistants. Regarding payment, training and occupational motivation, most of residents scored low and in other areas they got medium. A significant relation was found between job satisfaction and job experience (p=0.035) and mandatory medical plant (p=0.026) but in other areas it was not significant. Conclusion: Since most of residents (% 83) seem to be dissatisfied with their salary, residential training and job motivation, special remedies are necessary to fulfill these drawbacks.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله job satisfaction, education satisfaction, Residents

نویسندگان مقاله مهران سلیمانها | m soleymanha


آبتین حیدرزاده | a heidarzadeh


محمد حقیقی | m haghighi
department of anesthesiology. school of medicine, guilan of university of medical sciences, rasht, iran
گروه بیهوشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

حسین خوشرنگ | h khoshrang


معصومه اکبری | m akbari

سازمان های دیگر: پزشک عمومی


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-75&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات