این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۵۲-۶۰

عنوان فارسی بررسی عوامل موثر در کسب مهارت‌های حرفه‌ای از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده فارسی مقاله مقدمه : در رشته پرستاری و مامایی اهمیت کسب مهارت­های حرفه­ای و آموزش بالینی به حدی است که آموزش بالینی را بخش اصلی و قلب این دو حرفه می­دانند. پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل موثر در کسب مهارت­های حرفه­ای مطلوب، از دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی انجام گردید. روش­ ها : این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی بر روی دانشجویان پرستاری و مامایی سال آخر تحصیلی و کلیه اعضاء هیات علمی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم­پزشکی قزوین در سال 1391 به روش سرشماری انجام گرفت. ابزار جمع­آوری داده­ها پرسشنامه­ای 2 قسمتی با طرح 32 سوال در چهار حیطه مربی، برنامه­ریزی آموزشی، محیط بالینی و فراگیربود. داده­ها با نرم­افزار آماری SPSS و آزمون­های کای­دو، فیشر آنالیز شد. یافته­ها: درخصوص اهداف پژوهش در میان میانگین امتیازات چهار حیطه موثردر کسب مهارت­های حرفه­ای ویژگی­های مربوط به فراگیر با کسب بالاترین میانگین هم از دیدگاه اساتید وهم از دیدگاه دانشجویان به عنوان مهم­ترین عامل موثر در کسب مهارت­های حرفه­ای قلمداد شد. آزمون آماری کای اسکوئر تفاوت آماری معنی­داری بین نظرات دانشجویان و اساتید نشان داد (002/0 p= ). نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش بیانگر این بود که برای کسب مهارت­های حرفه­ای مطلوب، وضعیت آموزش پرستاری و مامایی نیاز به تامین جامع­تر امکانات و تجهیزات محیط بالینی دارد. ارتقاءعملکرد مربیان و جذب همکاری­های حرفه­ای نیز می­تواند در بهبود وضعیت آموزش بالینی و کسب مهارت­های حرفه­ای مطلوب­تر مفید واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت­های حرفه­ای، دانشجو، استاد، پرستار، ماما

عنوان انگلیسی Teachers, nursing and midwifery Students' Viewpoints about Effective Factors in Achieving Professional Skills in Qazvin University of Medical Science
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Achieving professional skills and clinical education are very important in nursing and midwifery courses, so that clinical education is considered as the basis for two professions. Methods: In this cross-sectional study that was conducted by census Samples were all faculty members, nursing and midwifery student in Qazvin university of medical sciences participated. The instrument was a questionnaire with 32 items that organized into 4 categories. data was analyzed by spss version 16 using chi-square tests and Fisher test . Results: The results showed that among four effective filed in achieving professional skills, learners characteristics consider the most important factor from the viewpoints of teachers and nursing and midwifery students. There was significant differnces between teachers and students viewpoints based on chi-square statistical testing. Conclusion: Improving professional skills need to use of effective educational program in clinical settings. Also, promoting teahers function and encourage professional cooperations in improving clinical education and achieving professional skills can be effective.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله professional skills, students, teachers, nurse, midwifery

نویسندگان مقاله لیلی یکه فلاح | l yekeh fahhah
nursing and midwifery dept, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)

هومان منوچهری | h manochehri


بیژن جهاندیده گل رودباری | b jahandideh


سیده زهره طالبی علوی | s z talebi alavi


ناهید آذردل | n azardel


فرزانه فلاحت پیشه | f falahat pisheh



نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات